Sex

Hej.
Jeg er en pige på 15 år og har en fantastisk kæreste! Men en dag var vi hjemme ved ham, og vi var helt alene hjemme. Og jeg havde en lårkort kjole på.. Og vi så en romantisk film. Min kæreste er 17 år. Han hyggede med mig som sædvanligt. Men så kyssede han mig, og han lagde mig ned. I starten troede jeg det var for sjov, men efterhånden begyndte han at virke lidt mere seriøs. Han lod sin hånd køre op til min kjole, og så tog han den af, og sit ejet tøj.

Jeg turde ikke gøre modstand fordi at jeg var bange for at han blev sur. Og vi endte med at have sex og det gjorde mega ondt! Og han brugte ikke et kondom, så jeg ved ikke om jeg er blevet gravid? Og jeg har ikke fortalt nogen om det, ikke engang min bedsteveninde! Hvad skal jeg gøre? Håber i kan hjælpe!:)

Hilsen den nervøse!

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev. Godt at du skriver. Jeg kan godt læse, det har været en voldsom oplevelse, og nu er du usikker på, om du er blevet gravid.

Først vil jeg sige til dig, at det er svært at sige, om du er blevet gravid. Du skal være opmærksom på om din menstruation kommer til tiden næste gang, og hvis du mærker nogle ændringer ved din krop, skal du gå til læge. Hvis ikke du får din menstruation, skal du dagen efter, du skulle have haft den tage en graviditetstest og er den positiv (er du gravid) så skal du ligeledes søge læge.

Det er som regel dejligt at være forelsket. Men hvis ikke man er enige om, hvor meget man skal røre og kysse hinanden, kan det let blive en dårlig oplevelse.

Jeg kan godt forstå, det har været en grænseoverskridende oplevelse for dig. Specielt når det ikke er noget, I har snakket om før, og at det så kommer, ligesom du tror, du ligger trygt i hans arme, så går han skridtet videre.

Nu ved jeg jo ikke, hvorfor du var bange for, at han blev sur, hvis du afviste ham, men i hvert fald så bliver jeg lidt bekymret for, at han ikke kunne mærke, at du slet ikke havde lyst. Når jeg læser din beskrivelse, så tænker jeg, at han burde have kunnet mærke, at det gjorde ondt på dig og at han derfor burde have stoppet op og spurgt dig om du ikke havde lyst!

Det er helt almindeligt at være utryg ved at skulle til at have sex første gang. Det er nyt for dig og noget, som du først skal til at lære og øve dig i, og det kræver tryghed.

Jeg tænker, det er vigtigt, at I aftaler, hvornår I skal have sex, og hvordan det skal forgå, og at det bliver sikker sex, så I passer på jer selv. Det er ikke i orden, at du skal føle dig utryg ved at sige fra til sex, det bedste for jer begge er, at det bliver en god oplevelse.

Jeg ved det jo ikke, men tror ikke, at din kæreste har villet gøre dig ondt, måske har han haft svært ved at styre sig lige der..? Det betyder ikke, at det er i orden, men jeg tænker, at det er vigtigt I snakker om, hvad det gjorde ved dig, så han ved, hvordan din oplevelse var. Så vil det også være lettere at finde en løsning fremover for, hvordan I skal have sex, hvis det er nu I føler for at have sex. Jeg ved godt, det kan være svært at få taget hul på sådan en snak, men jeg håber, at du kan finde modet til det.

Jeg ved godt, at du ikke har fortalt det til nogen, som du skriver. Måske kunne du tænke over om ikke der er en voksen, du har tillid til, en du kan snakke med om at være forelsket og kysse. Det er helt normalt i din alder, at der kommer mange spørgsmål og oplevelser, det kan være godt at få snakket om med en voksen.

Håber du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke - eller måske ville det være rart for dig at logge på UngeChatten her på hjemmesiden, hvor du i stedet kunne skrive med en rådgiver..?

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?