Sex

Hej,

jeg er en dreng på 14, og sidste år (13 år) havde jeg en kæreste.

Vi var meget tætte, elskede hinanden bla bla.. Og da vi begge var klar, havde vi sex op til flere gange (16 gange).

Vi slog dog op for et stykke tid siden.

Det mit spørgsmål er nu, at jeg er en person der hjælper mange, med en masse problemer, snakker med dem, giver dem råd, mm. Og jeg har også snakket med flere af dem om sex, selvom det nu er lidt tidligt.

Jeg hjælper både drenge og piger (venner).

Og ville ønske jeg bare kunne sige det rent ud til alle at jeg har haft sex, da der så er nogle flere der kan komme og få spørgsmål opklaret, så de ikke bare sidder indespærret med dem.

Men er det en god ide at sige det? Jeg ville nok miste venner på det, men er det ikke det værd, hvis man kan hjælpe andre?

Jeg er faktisk pænt ligeglad om mine forældre finder ud af det, da de bakker meget op om mig. Men er det en god ide, at bare en gang for alle at få sagt det til folk? Har gået med tanken længe.

Undskyld for et sjusket brev, men er ikke specielt god til sammenhæng.

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14-årige dreng

Jeg synes ikke, dit brev er spor sjusket, og jeg forstår godt dine overvejelser om, hvorvidt det er en god idé at fortælle dine kammerater om dine personlige seksuelle erfaringer.

Du er helt klart en person, der sætter en ære i at hjælpe andre, og du har let ved at tale modent og åbent om emner, som for andre kan være tabuagtige. Ærligheden er din store styrke, fornemmer jeg. Plus dine evne til at være kærlig og meget tæt på en anden, sådan om du var med din kæreste.
Måske skyldes det, at du har fået god støtte fra dine forældre, som har givet dig en masse overskud og tro på dig selv.

Jeg tænker ikke, du skal være hemmelighedsfuld om, hvem du er, fordi du vil please andre eller er bange for deres fordomme. Hvis dine venner er rigtige venner, så tror jeg ikke, at de vil svigte dig, fordi du er ærlig omkring sex.

Men der er ét hensyn, jeg synes, du skal overveje. Det er hensynet til din eks-kæreste. Den nærhed I har delt med hinanden, synes jeg er vigtig, at du stadig respekterer, selvom I ikke er kærester mere.

Kunne du snakke med hende om, hvordan hun har det med, at alle får viden om jeres seksuelle forhold? Måske bliver hun ked af det – måske ikke?

Hvis hun bliver ked af det, kan du overveje, om du ikke sagtens kan blive ved med at hjælpe dine kammerater, uden at fortælle detaljer om dig selv og dit tidligere forhold?

Jeg håber, du finder ud af det hele.

Held og lykke & kærlige hilsner fra BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?