Brev
Ser porno??
Hej bb
Da jeg var 13 (er næsten lige fyldt 14) der poppede der sådan en side op på min iphone…. jeg gik ind på den og så, så jeg at det var en porno side…….
Efter det så jeg npk porno hver eneste dag..
Jeg er stoppet nu men nogen gange så får jeg bare virkelig lyst og kan ikke lade hver… Jeg kan bare ikke holde op med at tænke på porno!
Ved i måske hvordan man kan holde op og måske glemme alt det klamme noget man har set?
Fordi jeg fortryder virkelig at have set det…
hilsen mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev. Lad mit starte med at slå fast, du lyder som en helt normal 14-årig pige. Det at blive interesseret i porno, se det og måske også mærke man kan blive seksuelt opstemt af det, er helt naturligt. Ofte hænger det at se porno sammen med onani, som jo også er helt normalt, mon det også er sådan for dig?
Jeg kan forstå du gerne vil have nogle råd i forhold til at stoppe med at se porno, da du synes, det er klamt, det du har set. Igen vil jeg fortælle at det at blive nysgerrig på porno er helt naturligt, som du skriver så du det jævnligt hver dag, og kan stadig få lyst til det. Måske synes du det var/er spændende, men samtidig også "klamt"? Nu ved jeg ikke hvad du synes der var "klamt", men du skal vide, at det porno man ser, er ofte voksne skuespillere, og det de gør med hinanden ikke altid er på samme måde i virkeligheden. Det kan virke skræmmende og voldsomt, måske er det det du har oplevet? Håber det måske kan hjælpe dig lidt at vide at virkeligheden ofte ser anderledes ud.
Måske er det en idé at tænke over, at hvis du ser porno, at det så ikke er noget, der gør dig bange eller er for voldsomt. Hvis du plejer at onanere mens du ser porno, kan du måske øve dig i at onanere uden at se porno, men bruge din egen fantasi og forestille dig noget rart i stedet for at se voksne i pornofilm? Så du giver dig selv lov til at forestille dig, hvordan du selv føler det er rart, når du onanere – for porno er jo lavet af voksne til voksne. Nogle ser porno af nysgerrighed og andre for at stille deres seksuelle lyster, ved ikke hvordan det er for dig?
Jeg vil anbefale du går ind på www.sexlininen.dk og i søgefeltet skriver porno, så vil du kunne læse en masse om hvad porno er, hvad det kan bruges til og om porno og virkeligheden. Hjemmesiden har også en masse anden nyttig information omkring udvikling, onani og sex, som du måske vil finde interessant og lærerigt?
Håber du kan bruge mit svar? Du er altid velkommen til at ringe eller sms´e til BørneTelefonen på 116 111, der sidder søde rådgivere, som er vant til at tale om alle slags emner og de vil rigtig gerne tale videre med dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen