sent ude?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære S.P.R Tusind tak for dit brev. Jeg håber, der er en masse andre unge, som vil læse det inde på vores hjemmeside, fordi du faktisk skriver om noget, som er hamrende vigtigt for unge mennesker – tak for det! Jeg vil starte med at sige, at det er helt okay, ikke at have haft sex, når man er 15 år. Faktisk er det rigtig godt, at du ikke har haft det, for du beskriver jo selv, at du faktisk ikke føler dig klar til det. Det er en stor ting, og det er noget, der fylder i alle unge menneskers hoveder. Nogen gange kan det faktisk fylde så meget, at det er svært at tænke på noget andet. Når du skriver, at der hviler et pres på dig, har du så nogensinde tænkt over, hvor det pres kommer fra? Hvorfor skal man helst prøve det, så snart man bliver 15, og måske endda endnu tidligere? For mig at se lyder det lidt som om, at det er en slags konkurrence, at man er mest sej, hvis man har været i seng med en, i hvert fald sejere end dem der ikke har prøvet det..?
I min bog, så er du en af de sejeste jeg "kender", fordi du tager dig selv alvorligt, og ikke vil gøre noget, som du ikke er klar til endnu! Jeg sidder og tænker på, hvordan du har det med dine forældres skilsmisse... Du nævner selv, at det har betydet, at du helst vil være single. Har du fået talt med dine forældre om deres skilsmisse? Ved du godt, at en skilsmisse er en hård omgang for børnene, og at det er fuldstændig okay at have brug for at tale om det - og at det er okay at stille spørgsmål? Nå, jeg synes egentlig at mit svar blev lidt kort. Men det er egentlig okay, for det er så tydeligt i dit brev, at du har fuldstændig styr på, hvad du har lyst til og ikke har lyst til. Nu håber jeg bare, at du også bliver ved med at holde ved det, indtil du engang er klar til at gå videre med det.

Hvis du har brug for at snakke mere om det, kan du skrive til os på BørneChatten, eller du kan ringe eller skrive herind på BørneTelefonen på 116 111. Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?