Brev
seksualitet
Jeg er ret sikker på at jeg er homoseksuel, men jeg kan ikke få det sagt til nogen. Ved virkeligt ikke hvad jeg skal gøre. Jeg har grublet over det her i rigtigt lang tid.
Jeg har gode venner, og jeg har haft oplagte muligheder til at sige det på. Men kan bare ikke få det sagt. Jeg tror heller ikke at min mor faktisk ville have noget imod det. Men jeg kan bare ikke få ordene ud
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 årTak for dit brev, jeg er glad for at du skriver herind. Du fortæller om, at du er ret sikker på, at du er homoseksuel, men ikke ved hvordan du skal få det sagt til din mor og til dine gode venner. Jeg synes, at det er sejt du gerne vil fortælle dem om det, og det lyder som om du har nogle gode venner og en mor, som du er tryg ved at dele ting om dig selv med. Du skriver, at du har haft oplagte muligheder til at fortælle det til dine venner. Jeg tænker på, hvad der mon har holdt dig tilbage? Er det måske fordi du bekymrer dig for hvordan de vil reagere? Hvordan tror du, at de vil reagere? Det lyder som om, at du har flere gode venner, som du gerne vil fortælle det til. Ville det måske være lettere at få det sagt, hvis du startede med bare at fortælle det til én af dem? Jeg tænker på, om du måske er bekymret for, at det kan blive lidt overvældende at skulle fortælle det til dem alle sammen på en gang, hvor de måske alle sammen har mange spørgsmål? Hvis du starter med at fortælle det til én af dine gode venner, kunne den ven måske også hjælpe dig med, at få det fortalt til resten af dine venner sammen med dig? Vil det være en mulighed, for at få lidt støtte til det? Du skriver, at du ikke tror, at din mor vil have noget imod det. Jeg forstår det som om, at du mener, at din mor vil synes det er ok, at du er homoseksuel. Er det mon rigtig forstået af mig? Jeg kan godt forstå, at det, alligevel, kan være svært at få sagt, selvom du tror din mor vil synes at det er i orden.
Mange unge synes, at det kan være svært at snakke om sin seksualitet med sine forældre. Når du skriver, at det er svært at få ordene ud, tænker jeg på om du måske kunne fortælle det på en anden måde end at sige det direkte til hende? Måske du kunne skrive et brev til din mor hvor du fortalte det? Og så kunne I tale om det bagefter? Det lyder ikke som om, at du er bekymret for, at din mor vil have noget imod du er homoseksuel, men måske du er bekymret for noget andet, siden du synes det er svært at få det sagt? Måske du er bekymret for, at hun ikke vil tage det seriøst eller måske noget helt andet?
Måske kan det være, at det lige nu er lidt svært at fortælle det til andre, også handle om, at det også får betydning for din identitet - den måde som du og andre forstår jer i forhold til hinanden. Jeg tænker det ikke som noget negativt, men en del af den proces omkring at blive til som menneske, uanset om man er hetero, bi- eller homoseksuel. Måske handler det om, at bryde med forventninger og billedet af en selv, der har været og det billede andre har af dig nu? Hvilket jeg også ser som en del af processen, når vi udvikler os og forandrer os.
Måske vil du have glæde af, at læse på www.sexlinien.dk , om andre unge og seksualitet, og det at fortælle om, at man er homoseksuel? Det kan sommetider hjælpe at læse, om andres erfaringer og det som de har oplevet.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig, til at finde ud af, hvordan du kan få fortalt dine gode venner og din mor, at du er homoseksuel.
Hvis du har brug for at tale mere om det eller noget andet er du også velkommen til at du også altid velkommen til at kontakte en rådgiver på Chatten eller BørneTelefonen på 116 111.Kærligste hilsner BørneTelefonen