Seksualitet.

Hej Børnetelefonen!
Jeg er en pige på fjorten, som bliver femten om ca. et halvt år. Jeg er virkelig i tvivl. Jeg ved ikke, om jeg er biseksuel, homoseksuel eller hvad jeg er?.. Jeg har kun haft drenge’kærester. Og når jeg tænker over det, har jeg egentligt slet ikke lyst til at være sammen med en dreng, på den måde..

Men, jeg er for tiden blevet vildt forelsket i en pige der går på min efterskole? Jeg ved, at hun er biseksuel. Men, hvad skal jeg gøre for at finde ud af om det bare er en overgang, eller om jeg virkelig er biseksuel/homoseksuel? Håber virkelig i kan hjælpe mig. – Tak på forhånd, mig.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej Pige på 14 år.

Jeg vil starte med at besvare dit brev med at fortælle lidt om, hvad andre unge oplever, og hvad de fortæller, om det at være heteroseksuel, homoseksuel og biseksuel. (Jeg skal også nok forsøge at svare på dit spørgsmål, men måske kan du også have glæde af at læse lidt mere generelt..?)

Når man er ung oplever mange via medierne, at blive bombarderet med sexuelle budskaber , man ser billeder af sex alle vegne og man er ude af stand til selv at vælge til eller fra. Dette kan påvirke ens egne forventninger, samt ens forventninger til en partner i retning af, at man fra starten skal kunne det hele og have lyst til det hele - nøjagtigt ligesom man ser i TV i Reality Serier og i blade og aviser.
Mange af disse forestillinger kan være urealistiske og betyde, at man gør det, som man tror det bliver forventet af en, og ikke det, som man inderst inde har lyst til. På den måde kan man ende med at få overskredet nogle grænser, som man egentlig ikke havde lyst til at overskride, hvorfor det kan være en god ide at lytte til hvad man selv har lyst til og ikke lade sig påvirke af hvad andre gør, eller hvad man tror andre forventer af en.

Sådan fortæller mange unge, at de oplever at deres seksualitet bliver påvirket af deres omverden, men også af deres venner, hvad de fortæller og hvad de mener. Når man er ung bliver man altså påvirket fra mange sider i forhold til sin seksualitet, men kroppens pubertetsudvikling betyder også, at man går fra at være barn til at være ung og senere voksen, dvs. at man begynder at være interesseret i sine jævnaldrende, måske bliver man forelsket og mærker hvordan man nærmest kan få sommerfugle i maven, når den person man er forelsket i nærmer sig, og man kan opleve at blive helt varm indeni, når man bare tænker på personen.
For mange unge giver det sig selv, at de bliver tiltrukket eller forelsket i det modsatte køn, og for andre er det ikke så ligetil. Nogle får lyst til at eksperimentere og prøve at være sammen med både piger og drenge, men det behøver ikke nødvendigvis at betyde, at de er homoseksuelle eller biseksuelle, når de bliver voksne.
Andre (homoseksuelle) er kun tiltrukket af samme køn og ville ikke kunne forestille sig at være sammen med det modsatte køn, mens endnu andre kan blive tiltrukket og forelske sig i både drenge og piger (biseksuelle). For biseksuelle handler det ikke så meget om kønnet - altså om det er en dreng eller en pige man er sammen med, men mere om den enkelte persons personlighed. Dvs. at den ene gang kan man blive tiltrukket af en dreng og næste gang måske af en pige.
Når man oplever, at ens seksualitet ikke er så ligetil, kan det være svært at tale om. Måske kender man ikke andre, der har det sådan som en selv, og måske er man bange for hvad ens familie vil sige til det.  Mange der har oplevet dette, har været glade for at bruge nettet til at chatte med andre, der har det som dem selv. Det kan være rart at man opleve, at der findes mange andre, som oplever nøjagtig det samme som en selv.

Som jeg hører dig fortælle i brevet, er du i tvivl om din seksualitet. Og som du kan se ovenfor er det meget almindeligt. Jeg kan ikke vide, hvordan du kan blive helt afklaret, for jeg tænker, at der nok vil gå noget tid, før du føler dig helt sikker... (Simpelthen fordi det tager ofte tager noget tid at finde sin seksuelle identitet.) Du fortæller, at du indtil nu kun har haft drengekærester, men ikke er interesseret i drenge på den måde. Nu er du blevet vildt forelsket i en pige på din efterskole og er i tvivl om, om du er til piger eller begge dele eller....
Mit råd til dig tror jeg vil være at mærke efter indeni eller lytte til din "mavefornemmelse". Mange i din situation kan være i tvivl om deres seksualitet og kan have brug for afklaring. Den bedste til at afklare dette, er altid en selv. Hvis du har følelser for pigen fra din efterskole, er det måske tid til at prøvet dig selv af og tid til at finde ud af, hvor du står..?
Mange tvivler ligesom dig i en sådan situation, bl.a. også fordi det kan være rigtig svært at skulle erkende overfor sig selv og sine omgivelser, at man muligvis er biseksuel eller homoseksuel. Nogle er klar til denne erkendelse tidligt, mens andre er langt op i voksenalderen før de når til den erkendelse og tør handle på den.

Held og lykke med det.
VH BørneBrevkassen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?