Brev
Så noget jeg ikke skulle have set :-(
Hej BørneTelefonen. Jeg er en dreng på 14 år og har brug for hjælp.
I dag henne i skolen viste en af mine venner mig og en anden et ubehageligt klip. Inden vi så videoen lovede vi at vi ikke ville sige det til nogen andre. Men jeg har fået det meget dårligt af det og går med en ubehagelig følelse i maven.
Videoen hedder X (navn redigeret af BørneTelefonen). Det handler om at en af dem bliver bollet i numsen hvor den anden så hjælper hesten med at gøre det. Det siges at manden der havde sammenlejet døde af indre blødninger noget tid efter.
Det jeg så var så ubehageligt og klamt. Og jeg kan ikke få det ud af hovedet igen. Men jeg vil ikke sige det til mine forældre da jeg lovede ikke at sige noget om det. Jeg tror at hvis jeg fortalte det ville de med det samme skrive til hans forældre. Og det ville nok ødelægge vores venskab og det ønsker jeg ikke da han er en af mine bedste venner. Jeg burde ikke have gjort men da jeg er rimelig dum gjorde jeg det alligevel.
1. Kan ikke få det lort ud af hovedet
2. Vil ikke ødelægge venskabet
Og da jeg kan huske mærkelige ting fra dengang jeg var 3 kan jeg ikke forstille at jeg vil glemme det.
Så please hjæp. Hilsen den dumme dreng på 14
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Jeg vil starte med at sige, at jeg ikke synes, at du er dum, selvom du så noget, du ikke burde. Du er slet ikke den eneste, der er faldet for fristelsen og har set noget, du fortryder.
Mange unge ser porno. Enten med vilje eller fordi de ved en fejl kommer ind på en side med porno. Nogle er nysgerrige på pornovideoer, de har hørt om. Måske var det også sådan for dig og din ven? Og derfor kom I til at lade nysgerrigheden sejre, og fik jer klikket ind på videoen.
Jeg kan dog godt forstå, at du går rundt med en ubehagelig følelse i maven.  For det lyder meget voldsomt, det du har set.
Forhåbentlig var det bare skuespil. Sådan er det meste porno jo. Desværre er der også videoer på nettet, der er virkelige, og hvor nogen  er tvunget til at gøre noget voldsomt. Det fortæller, at der går historier om, at manden er død af sine kvæstelser. Det kan være, at det får dig til at tro, at videoen er virkelig. Du skal dog vide, at der godt kan være historier i omløb, der er lige så opdigtede som videoen. Men du kan selvfølgelig ikke vide det.
På mange medier kan man anmelde upassende eller ulovligt indhold. Du kan undersøge, om den mulighed også er der, hvor I så videoen. Måske vil det være rart for dig?
Du mærker lige nu, at du har brug for at tale med nogen om det ubehagelige, du så. Det kan jeg virkelig godt forstå. Det kan nemlig også hjælpe med at få det ud af hovedet.
Jeg tænker, at du har flere muligheder:
• Du kunne tale med din ven eller ham, der så med. Du kan fortælle, at du har det virkelig skidt med det, I så. Og at du derfor har brug for at tale med nogen. Måske har de det lige som dig. Sammen kunne I så finde en voksen at tale med. Måske en af jeres lærere? Du kunne starte med at vise dine venner dit brev og mit svar som en start?
• Du eller I kunne også ringe til Sexlinien på 70202266 . Her er de rigtig dygtige til at tale med unge om porno og det, de har set på nettet.
• Det lyder faktisk også som om, du har lyst til at tale med dine forældre. Hvis du bare kunne sikre dig, at det ikke fik betydning for dit venskab. Du kunne derfor overveje at fortælle dine forældre om den bekymring først. Fx sige til dem at du har noget, du virkelig gerne vil tale med dem om. Men at du er meget bange for, at det vil ødelægge dit venskab. Sammen kunne I så tale om, hvordan du og de passer på venskabet, selvom du ikke kan holde det, du lovede din ven.
Nogle gange lover man noget, man ikke kan holde. Og nogle gange er det vigtigt ikke at holde det, man har lovet. Sådan er det fx. hvis man kan mærke, at man selv eller ens ven får problemer af at gå med hemmeligheden. Det lyder til, at det er sådan for dig. Og fordi videoen er så voldsom, så tror jeg også, at det er sådan for din ven og ham, der så med.
Den video, du har set, har været for voldsom for dig. Du har derfor lært noget vigtigt om hvor, dine grænser er. Du skal vide, at det er ulovligt at tvinge nogen til at se porno. Det er heller ikke i orden at lokke nogen til det. Hvis du ender i en situation, hvor nogen foreslår en video, du kan mærke, du ikke vil se – så sig fra. Du bestemmer selv, hvad du vil se. Og hvis du er hos dine venner, og de viser porno du ikke vil se, så sig nej eller gå. Lytter de ikke til det, så bed en voksen om hjælp.
Jeg håber, det har hjulpet dig at skrive til BørneTelefonen. Selvom man ikke kan glemme billeder, man har set, så kan det hjælpe at få snakket om det. Jeg håber derfor, at du vil fortsætte med at snakke om videoen  – enten med dine forældre, en god lærer, Sexlinien eller en helt anden, du kommer i tanke om.
Du er selvfølgelig også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen 116111, hvis du vil tale mere med os. Vi vil meget gerne hjælpe dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen