Brev
Rejsning problemer
Hej børne telefonen
Jeg er en gut på 16 år der har en kæreste der er bare et problem….
jeg elsker min kæreste utroligt højt og har svært ved at undvære hende
vi har Selvføglig hygget os nogle aftner men jeg har oplevet problemer med min rejsning
jeg kan fint have stå dreng når vi har fysisk kontakt og når hun tænder mig
men ligeså snart vi kommer til sex så mister jeg rejsning
ikke fuldstændigt men måsk 40%
Jeg synes det er totalt nederen fordi går og tænker på det hele tiden om jeg måske er syg eller hvad nu der kan være galt og har flere gange tænkt over om hun overhovedet gider mig når jeg ikke kan,
håber på et godt svar og tak på forhånd
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16.
Tak for dit brev. Hvor er det dejligt at du har en kæreste, som du er så glad for. Det er nogle rare følelser, som du beskriver, at du har for din kæreste.
Jeg kan dog godt forstå, at det gør dig frustreret, at miste oplevelsen af fuld rejsning når dig og din kæreste har sex. Det lyder til, at de frustrerede tanker du har, fylder meget og hele tiden.
Det er sådan med rejsning, at den kan påvirkes af forskellige psykiske barrierer, bekymringer og tanker. Det kan være stress, eller nervøsitet for, om det nu går som man håber og om man er god nok. Det kaldes præstationsangst  og det er der mange, både drenge og piger, der oplever forbindelse med sex. Og hos drenge, kan præstationsangst bl.a. påvirke rejsningen.
Du behøver ikke bekymre dig om, at du skulle fejle noget, da det er helt normalt.
Måske kan det være en hjælp at vide, at der ikke er noget unormalt i at have det som du beskriver. De mange tanker om hvorvidt du får fuld rejsning når i har sex, eller om din kæreste gider dig, hvis du ikke kan, kan medvirke til en følelse af nervøsitet i forbindelse med sex.
Så på en måde, kan man sige, at du lidt er røget ind i en dårlig cirkel - den naturlige nervøsitet og spænding der ofte er forbundet med at have sex, har påvirket din rejsning. Og nu tænker du så meget på det, at din rejsning - helt naturligt - bliver påvirket af alle tankerne. Og så bliver tankerne ved. Mon det giver mening for dig?
Det gode er, at cirkler kan brydes. Man skal bare lige finde den rette vej. Måske kan du og din kæreste hjælpes ad, så du kan slappe lidt mere af omkring det.
Prøv at fokusér på din kæreste, når I er sammen. Kig hende i øjnene, smil til hende og hjælp hinanden med, at stemningen er god. Måske vil du mærke, at tankerne om rejsning forsvinder, hvis du øver dig i, at fokusere på noget andet end det.
Hvis det bliver ved med at fylde og bekymrer dig, er det altid en mulighed, at tale med en læge om. Ikke fordi, at der nødvendigvis er noget i vejen, men for at få hjælp til, at få "slået hul" på bekymringerne.
Du kan også læse mere her: http://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-problemer/praestationsangst.aspx
Jeg ønsker dig alt det bedste og håber at det vil gå som du ønsker.
Mange tanker fra BørneTelefonen.