regler?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14

Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen. Hvor er det godt, at du skriver til os, når du står i et problem, som du har svært ved at løse selv.

Du fortæller i dit brev, at du i går havde sex med din kæreste uden kondom, og at du nu er meget bange… Jeg gætter på, at du er bange for at være blevet gravid…? På nuværende tidspunkt er der formentlig ikke så meget, du kan gøre. Men det kommer helt an på, hvor lang tid det nu er siden, du havde sex med din kæreste…? I nogle tilfælde ville man kunne tage en fortrydelsespille, men den skal tages indenfor de første max. 5 dage. Der er to slags på markedet i Danmark. Den ene slags kan købes i håndkøb (uden recept) på apoteket, men den skal tages allersenest 72 timer efter samlejet. For at købe den anden pille, skal du have en recept fra din egen læge, men den kan tages op til 5 dage efter det ubeskyttede samleje.

Når du modtager dette svar, er der formentlig gået mere end de 5 dage, og du er derfor nødt til at vente, for at se om din næste menstruation kommer som planlagt. Vær opmærksom på, at jo mere bekymret du er, desto mere forsinket kan din menstruation være. Men når du når til den dag, hvor du venter din menstruation, vil du kunne tage en graviditetstest. Dem kan man købe i et almindeligt supermarked eller i Matas. Det er en slags pind, man skal tisse på, og så venter man et par minutter på svaret.

Alle de her praktiske oplysninger hjælper måske ikke på din bekymring lige nu… Men jeg tænker, at det måske alligevel kunne være en lettelse at tage en snak med din mor om det..? Du kunne fortælle hende, at I er meget glade for hinanden, så det føltes naturligt for jer at have sex. Derudover kan du fortælle hende, at du godt ved, at det var dumt at have sex uden kondom, men at tingene bare skete… Jeg tænker, at din mor nok vil fortælle dig om, hvor vigtigt det er, at I beskytter jer, så I undgår en graviditet, men også de mange kønssygdomme, som man kan få ved seksuelt samvær…

Hvis du tænker, at det er for svært at snakke med din mor om de her ting, så kunne det måske være en mulighed at henvende dig til sundhedsplejersken på din skole, for hun vil også kunne vejlede dig omkring den situation, du står i lige nu.

Som du også selv skriver, så siger den seksuelle lavalder, at det er forbudt at have sex med nogen under 15 år. Det vil sige, at din kæreste faktisk har brudt loven, men du har ikke gjort noget galt, som konflikter med lovgivningen. Loven er lavet for at beskytte børn under 15 år mod at blive udnyttet seksuelt af nogen, der er ældre end en selv.

Så i princippet er det ikke ok, at I går i seng med hinanden, når du ikke er 15 år, men jeg tænker, at det vigtigste for dig lige nu handler om andre ting…

Hvis du får brug for at drøfte det med en anonym voksen, er du altid velkommen på Børnetelefonen på 116 111, hvor der sidder rådgivere klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23 og lørdage fra kl. 13-17.

De bedste ønsker BørneBrevkassen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?