Brev
regler?
Navne i brevet er anonymiseret af redaktionen
hej. mit navn er L.
må man gerne have sex med en 4 årig hvis man er 14. det er bare fordi at loven siger at hvis begge er under 15 må man gerne have sex hvis bare begge siger ja.
så hvordan er loven egentlig ?
shrek, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej L
Nej. Som 14-årig må man ikke have sex med en 4-årig.
Det er som udgangspunkt heller ikke lovligt for to personer under 15 at have sex, selvom begge siger ja, men hvis to personer under 15 har sex, vil de typisk ikke blive straffet.
Som 4-årig ved man ikke hvad sex er, og kroppens anatomi (og psyke) er ikke klart til et at dyrke sex og man kan derfor ikke være i stand til at give samtykke til sex.
Nu skriver du ikke i dit brev, om du blot er nysgerrig på lovgivningen, om du har lyst til at have sex med en 4-årig eller om du har hørt om en, der har haft sex med en 14-årig.
Hvis du blot er nysgerrig på lovgivningen, kan du bruge mit svar, men hvis det er en af de andre ting, som gør sig gældende vil jeg anbefale dig at søge mere information.
Selvom om det ikke er lovligt at have sex med en 4 årig, er tankerne ikke ulovlige, men de vil være tanker, som det kan være en god ide at få talt med nogle om.  Du kan eventuelt søge information på https://www.sexlinien.dk/-1, , hvor du kan chatte anonymt med en rådgiver.
Du kan også kontakte Januscenteret som er et tilbud til unge, som har fantasier om børn. Dette er også anonymt. https://www.januscentret.dk/er-du-barn-eller-ung/
Hvis der er tale om, at du har hørt om en 14-årig, som har haft sex med en 4-årig, er der tale om et overgreb, og jeg vil derfor så anbefale dig at tage fat i en voksen, som kan hjælpe dig med, hvordan I kommer videre i forhold til en anmeldelse og hjælp til både den 4-årige og 14-årige.
Med venlig hilsen
BørneTelefonen