problemer med sex og krop

Kære brevkasse.

Jeg er en 17 årig pige, der er totalt klar på at få en kæreste og blive “oplært” i sex..

Jeg har haft sex 4 gange, men det var så over et helt år, og med 4 forskellige.. Alle gangene var jeg meget fuld…

Mine veninder har kærester og snakker hele tiden om sex, men når jeg har sex, kan drenge ikke få den ind i mig.. Jeg er simpelthen så stram, og det er bare så pinligt, så på det grundlag vil jeg ikke have en kæreste, men på den anden side jo… Hvad skal jeg gøre når han ikke kan få den ind??

Glide creme og alt det andet der, det er jeg ikke lige så glad for..

Også er der også noget andet, jeg synes jeg har alt for meget overflødig hud dernede, og jeg vil meget gerne have det opereret væk, hvordan og hvad skal man gøre i det tilfælde?

skal man kontakte lægen eller hvordan?

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år,

Tak for dit brev. Jeg kan godt læse, at du er klar til at blive lært op i sex, som du skriver.
Først vil jeg sig til dig, at det er et flot mod, du har ved at skrive til os. Dine oplevelser med sex deler du med mange andre unge piger, som skal til at have sex.

Du skriver, du ikke er så glad for tanken om glide creme. Det tænker jeg heller ikke er nødvendigt til at starte med. Det vigtige, når man har sex, er at man føler sig tryg, og at der er nærvær, så kroppen kan gøre sig klar på sådan en måde, at det bliver en god oplevelse.
Med klar mener jeg, at pigen bliver våd, og drengens penis bliver stiv. Du skriver, at du har været meget fuld alle 4 gange, du har haft sex. Da kan kroppen godt være lidt nede på signaler, da man kan sige, at den er dopet, og det kan måske være grund til, at det har været svært for jer. Nogle drenge oplever også, at det er svært at få stiv penis, når de er fulde.

Jeg tænker, hvis du får en kæreste, og I får lyst til sex, og I giver jer den tid, der skal til, for at du og han føler dig helt klar både fysisk og psykisk, så er du godt på vej til at lære mere om dig selv og sex sammen med en du er tryg ved.
Sex er nyt for dig og din krop, og man kan sige, du skal lære din krop at kende, når det handler om sex. Hvad kan du godt lide, hvor stærkt skal det gå, hvad kan du ikke lide osv. Det er alt sammen noget som tager tid, men det er en god tid, for man lære hele tiden noget om sig selv..

Jeg tænker på, at du måske har mulighed for selv at gå på opdagelse med dig selv. Det kan være ved at røre ved sig selv, om mærke efter hvad der er rart for dig når du er afslappet. Mon det vil være hjælpsomt, at kigge ind på rådgivningssiden der hedder www.sexlinien.dk , der er mange emner som handler om sex, prævention og mange af de ting man kan komme i tvivl om der.
.
Du skriver, du har overflødig hud dernede. Det kan jeg desværre ikke svare på, men du har ret i, at det er din læge, som kan hjælpe med det, eller kan henvise dig til en speciallæge, der ved alt om underliv, og som kender reglerne for, hvornår der er for lidt og for meget hud.

Jeg håber, du kan bruge svaret. Du kan altid ringe eller sms'e til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?