Brev
Privat.
Hej jeg er en dreng på 14 år jeg ved ikke helt om det er okay at onanere selvom jeg ved at alle mine venner gør det og jeg selv gør det…. men nogen siger at det kan ødelægge ens sæd kvalitet og siden jeg jo gerne vil have børn en dag så….. er det farligt for ens sædkvalitet? jeg har ikke problemer med at onanere men vil bare vide om det stads ødelægger mit sæd..
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år, tak for dit brev.
For at sige det kort: onani påvirker ikke din sædkvalitet. Om man får udløsning ved samleje eller onani gør ikke nogen forskel for sædkvaliteten.
Der har i tidens løb været mange sexualforskrækkede, der søgte at skræmme ungdommen med forvrøvlede og usande påstande (som f.eks. at rygmarven ville tage skade ved onani). Disse påstande har ikke på nogen måde hold i virkeligheden, og det har påstanden om dårlig sædkvalitet heller ikke. Onani er helt almindeligt også for voksne mænd og kvinder, så fortsæt du bare, du skriver jo også, at du ikke har problemer med selve det at onanere!
Mange hilsener
BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?