Brev
Porno Afhængighed
Hej børnetelefon,
jeg er en dreng på 14 år og jeg er blevet afhængig af at onanerer til porno på nettet.
Det startede for måske et halvt år siden, hvor jeg var lidt nysgerrig, jeg prøvede det så og det følte dejligt da spermen kom.
Jeg blev så lige så stille afhængig af det da jeg prøvede det igen og igen.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at stoppe min afhængighed, og jeg er bange for at det kunne komme til at blive noget meget seriøst.
Jeg har prøvet nogle forskellige ting, som fx. At sætte begrænsninger til på min mobil, men det virkede ikke helt for mig.
Lige her for tiden onanerer jeg nok hver anden dag, men jeg ved ikke om det er farligt? Eller hvordan jeg kan stoppe.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Mange tak for dit brev.
Det er ikke farligt at onanere hver anden dag.
Det er godt at høre du selv har forsøgt at ændre på noget du gerne vil ændre.
Selvom man er afhængig af noget, betyder det ikke, at det ikke kan ændres. Så du kan altså godt stoppe med at være afhængig. Du skriver det er hver anden dag du onanerer. Det betyder at der er ligeså mange dage hvor du ikke onanerer. Hvad er det der gør at du ikke onanerer de dage? Kan det overføres til de dage hvor du ikke onanere?
Det er muligt at ændre adfærd i form af at gøre noget andet. Så når trangen til at onanere opstår, så handl på. Gør noget andet. Gå en tur. Ring til en ven. Læs en bog om et emne der interesserer dig.
Når det er sagt, så er det jo helt naturligt at onanere og at du gør det hver anden dag og stimuleres ved at se porno er helt normalt. Måske handler det også om at sige til dig selv du er en helt normal 14-årig og så prøve at slappe af med det og ikke tænke så meget over det? Bare en tanke.
Mange hilsner Børnetelefonen