Brev
Porno
Hej BB
jeg er en pige på 13år som har et problem. Når jeg er alene om aftnen på mit værelse kigger jeg porno på min computer imens jeg onanere er det normalt, jeg har ikke fået menstration endnu men mine bryster er begyndt at vokse og jeg har aldrig haft sex eller aldrig haft en kæreste men jeg er også vildt forelsket i en dreng fra min paralel klasse og tænker på ham når jeg onanere er det normalt for en pige i min alder?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Du vil gerne vide, om det er normalt at onanere og se porno, når man er 13 år. Det er helt normalt. Det er også helt almindeligt at være i tvivl, om det er normalt, så det var flot og modigt, at du skrev til BørneBrevkassen og spurgte. Det kan nemlig være rigtig svært at tale med nogen om.
Når du onanerer, tænker du på en sød dreng fra din parallelklasse, og det er også fuldstændig normalt at gøre. Hvis du har lyst, kan du prøve at kigge på www.sexlinien.dk, hvor du kan finde et rigtig godt tema om onani og læse om, hvordan andre har det med det.
Du skriver også, at du ikke har fået din menstruation endnu. Jeg er lidt i tvivl, om du også er usikker på, om det er normalt, men for en sikkerheds skyld får du lige et svar på det også. Der er rigtig mange piger, der først får deres menstruation, når de er 14 og 15 år, så jeg tænker ikke, at du behøver være urolig for, om det er normalt, at du ikke har fået det endnu. Men hvis det er noget, du går og tænker meget på, kan det måske være en ide at snakke lidt med skolens sundhedsplejerske, når hun har træffetid næste gang. Du kan prøve at spørge på kontoret, hvornår sundhedsplejersken kommer næste gang.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?
SMS
Send SMS til BørneTelefonen på nummer 116111.