Porno

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære DrengTusind tak for dit brev og din ærlighed :-) Dit spørgsmål er meget nemt at svare på. Nej, du tager ikke skade af at se porno 1 gang om ugen. Skulle du nu komme til at se det mere end en gang om ugen, så sker der heller ikke noget ved det. Jeg kan ikke give dig alle detaljer og konsekvenser ved og omkring brugen af porno. Men hvis du nu prøver at sammenligne det med andre filmgenrer, så giver det måske et klart billede af det.  Bliver man sindsyg sjov af at se komedier en gang imellem? Bliver man detektiv af at se krimier en gang imellem? Bliver man voldsmand af se voldsfilm en gang imellem? Nej det gør man jo ikke. Det er fordi vi som mennesker faktisk som regel godt kan se forskel på, hvad der er en god historie og hvad der er virkelighed.  Når vi ser porno, så ved vi godt, at det er skuespillere, der tjener en lille smule penge på at bolle foran et kamera. Vi ved altså at de spiller en rolle. Man skal altså ikke være som dem på filmen, for at være en rigtig mand, og kvinder er ikke som dem vi ser på film. Det er fantasi, og så længe det er det, så er der ingen problemer. :-) Nå, jeg håber du blev lidt klogere på dit spørgsmål. Det er virkelig fedt, at du bruger din tid på at overveje tingene. Jeg håber jeg har fjernet dine bekymringer, og at du aldrig mere vil opleve dårlig samvittighed i forhold til at se på noget, som du synes er rart! Du er selvfølgelig altid velkommen til at skrive herind igen. Du kan også ringe herind på 116 111, eller du kan prøve vores chat her: http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/Basechat.aspx
Du spørger, hvor meget vi ved om porno og det er nok lidt forskelligt fra rådgiver til rådgiver, for vi er jo en del, der besvarer breve. En stor del af vores viden har vi fra foreningen Sex og Samfund, som i øvrigt har en virkelig god hjemmeside, som du evt. også kan tjekke ud. (www.sexlinien.dk)
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?