Brev
Porno
Jeg er 13 og har set porno før,
jeg gør det stadig en gang imellem,
er det underligt,
eller normalt eftersom jeg er 13 og er i puberteten?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Mange tak for dit brev. Jeg tror, at mange andre børn og unge vil vide det samme som du. Så hvor er det godt, at du skriver ind.
Der er ikke noget underligt i, at have prøvet at se porno, og at se det en gang imellem. Det er heller ikke "unormalt".
Når man kommer i puberteten, er der mange der bliver nysgerrige på det seksuelle. Den nysgerrighed kan komme til udtryk på forskellige måder - Fx. ved at nogle får lyst til at se porno.
Det kan være en naturlig del af, at lære sin seksualitet og sine grænser at kende. Men det kan være vigtigt at minde sig selv om, at porno er skuespil. Der er nemlig mange der føler, at de så skal være ligesom i filmene. Og måske føler sig presset, til at være på samme måde. Men i filmene, er det ofte være lidt mere voldsomt og "overdrevet" ift. hvordan det er i virkeligheden.
Det vigtigste er, at lytte til sine (og andres) grænser, når det gælder sex og porno.
Venlig hilsen Børnetelefonen