Brev
porno…
mig og min kæreste/on off kæreste har været “sammen” nu i 1 år. jeg elsker ham virkeligt højt, men han såre mig tit. Jeg har prøvet at tale med ham om det men han virker så ligeglad…:/
Han er den type som har 20 plakater på hans værelse af halvnøgne piger og som ser porno op til 3 gange om dagen.
vi har haft sex, da vi begge er 16, men jeg føler mig ikke god nok siden han føler at det er nødvendigt at se på alle de der “perfekte” piger.
Han fortæller mig at jeg er smuk, men jeg ved at de tænder ham meget mere end jeg gør. jeg har grædt SÅ meget over det og det påvirker mig meget. Og så nå vi endelig ligger og hygger os, spør han mig altid tilsidst om han ikk må gøre det færdigt selv…jeg siger ja og får det virkelig dårligt.
Er jeg unormal? er det virkelig normalt at drenge ser så meget porno?
please hjælp mig :/ er virkelig ked af det…
hilsen a.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Tak for dit brev. Allerførst får jeg lyst til at sige, at jeg på ingen måde tænker, at du er unormal. Tværtimod er du måske rigtig god til at mærke dig selv og sætte ord på, hvordan du har det. Det er en rigtig god evne at have!
Jeg tænker, at I er to unge, som hver især er i gang med at skabe jeres seksuelle identitet og finde ud af, hvad I hver især synes, der føles dejligt, og hvad der føles mærkeligt eller ubehageligt. Måske er der noget, I begge kan lide og finder ophidsende, måske synes I noget vidt forskelligt. Det er ikke sikkert, at I altid synes det samme er ophidsende eller rart. Og det er heller ikke sikkert, at I finder ud af, hvad I kan lide og ikke lide på den samme måde.
Du beskriver allerede en stor forskel på jer i forhold til, at din kæreste ser porno flere gange om dagen og har plakater hængende med halvnøgne piger, hvorimod det ikke lyder til at være din stil. Er det rigtigt forstået?
Og kan man så sige, at noget er mere rigtigt end noget andet? Næ, det kan man vel egentlig ikke, for det handler om, hvad vi hver især kan mærke giver os en ophidselse eller en varm fornemmelse i kroppen. Det kan være forskelligt fra situation til situation, og hvordan vores humør er. Måske er det heller ikke, fordi du egentlig synes, det er forkert at din kæreste ser porno og har de plakater hængende, måske er det mere fordi det får vækket en usikkerhed i dig, som ikke føles rar. Kan du følge mig?
For ham kan det måske være svært at se, hvorfor det kan være et problem, for det er jo bare nogle billeder... Men for dig betyder det noget helt andet. Det får måske dig til at tænke på, om han hellere vil være sammen med dem, om der er noget ved dig, der ikke er ”godt nok”, og alle sådan nogle tanker er ikke gode for et parforhold. Der kan komme en skævhed i forholdet, som ikke er sund for nogle af jer.
Du fortæller, at du siger ja til, at han selv gør det færdigt, når I er sammen – men at du faktisk får det dårligt idet du siger ja til det. Når man er sammen med sin kæreste, skulle det gerne være i en stemning, hvor man er tryg og har det dejligt, og det synes jeg ikke, det lyder til for dig, når du skriver, du får det dårligt. Det får mig til at tænke, at der er noget galt, og at du måske får overskredet dine grænser?
Når man er sammen seksuelt, kan man føle sig meget blottet og sårbar i kraft af, at man er nøgne sammen, og alle facader på en måde er væk. Derfor er det vigtigt, at vi i de situationer passer på os selv og hinanden og respekterer hinandens grænser. På en måde respekterer din kæreste dine grænser i kraft af, at han spørger dig, og du svarer ja. Man kan så diskutere, om det er en rar måde at være sammen på, at han altid vil gøre det færdigt selv... Men for at kunne passe på dig selv og dine grænser, tror jeg, at du bliver nødt til at fortælle ham helt præcist hvilke situationer, du føler dig dårligt tilpas i, og hvorfor du tænker, at du får det sådan. Hvis du siger, at han virker ligeglad, når du tidligere har forsøgt at tale med ham, kan det måske hjælpe at fortælle ham nogle helt konkrete eksempler..?
Jeg synes i øvrigt, at det er supergodt gået af dig, at du allerede har forsøgt at tale med ham. Og selvfølgelig ærgerligt, at du ikke føler, han har taget det alvorligt. Men det behøver ikke stoppe dig i at forsøge igen.
Jeg tror, at der er rigtig mange drenge, som ser en hel del porno. Måske er din kæreste bare meget åben omkring det i forhold til nogle af de andre i hans alder. Nogle drenge har bilplakater hængende, andre har halvnøgne piger hængende... Det handler vel i bund og grund om at have noget at kigge på, som man synes er smukt... Måske kan du se det som en interesse han har, som egentlig ikke har noget med dig at gøre. Du er stadig hans kæreste af kød og blod, som han synes er smuk! Og du kan jo give ham noget helt andet end en tom plakat eller nogle minutters pornofilm. En kæreste er kærlighed, venskab, tryghed, og porno er bare et redskab til at blive seksuelt stimuleret. Kan du følge mig i, at der faktisk er en kæmpe forskel? Jeg ved godt, at det kan være svært ikke at blande det sammen, og mange piger får vækket en usikkerhed i forhold til de ”perfekte” piger på plakaterne, men det handler mere om os end pigerne på plakaterne. Det handler om, at vi skal tro på, hvor gudeskønne vi er, fordi vi er lige os, og fokusere på alle de dejlige sider, der er ved os selv.
Til sidst får jeg lyst til at sige til dig, at lige så vigtigt det er at føle sig tryg, når man er sammen seksuelt, lige så vigtigt er det at føle sig tryg helt generelt i sit kæresteforhold. Det optimale kæresteforhold har en respekt for hinanden og en nysgerrighed på at gøre det bedste for den anden og en selv. Så hvis der er noget, den anden ikke bryder sig om, så forsøger man at undgå at gøre det... I dit tilfælde tænker jeg, at din kæreste bliver nødt til at lytte til, hvordan du har det i jeres forhold, og han bliver nødt til at forholde sig til, at han faktisk gør dig rigtig ked af det. Måske er han slet ikke opmærksom på det nu og vil forsøge at ændre det, når han forstår det. Måske har han slet ikke lyst til at ændre sig, og så kan man overveje, om han så er den rigtige kæreste for dig?
Jeg håber, at du har fået mod på at gå ham lidt på klingen med, hvad du forventer af en kæreste både generelt og i forhold til jeres sexliv, og at du den vej rundt kan passe endnu bedre på dig selv.
De bedste ønsker til dig fra BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?