Brev
porno
Kære brevkasse
jeg er 12 årig dreng og ser porno jeg ved godt det er helt normalt men kan ikke lade være med at tænke på det i skolen. Mit entelige spørgsmål er om hvor jeg arbejde mere alene og ikke sad tæt på nongen pige ville jeg så kunne lade være med at få stivert midt i timen og lade være med at tænke på at have sex med min kæreste.
Ps. Har haft sex
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære ”dreng på 12 år”.
Mange tak for dine breve, som alle handler om puberteten. Som du selv skriver i dit brev, så er det du oplever helt normalt og noget som langt de fleste drenge på din alder (og lidt ældre) gennemgår.
Det at få lyst til at se porno, tænke på sex og få rejsning…måske midt i en time, er en del af din udvikling, og det er ganske naturligt. (selvom det af og til kan være ret besværligt.)
Jeg tror ikke, at det vil ændre noget, hvis du arbejdede mere alene og ikke sidder sammen med pigerne…Måske tværtimod?… Prøv at forstille dig, hvis du ikke måttefå sukker en hel måned, så ville du ikke kunne tænke på andet, og når du så endelig måtte få sukker igen, så ville du spise så meget slik, at du ville få ondt i maven… :-)
Jeg tænker, at jo mere du lader det være legalt og ok, destomindre vil det frustrere dig… Det er jo helt naturligt, og de fleste af dinekammerater har det måske på samme måde…
Men jeg kan jo tage fejl og der kan jo ikke ske noget ved at give det et forsøg. Hvis du efter sommerferien stadig oplebver at det er et problem, så kunne du måske i en periode arbejde alene og se om det fungerer bedre for dig...
Hvis du får brug for at drøfte det med en anonym voksen, er du altid velkommen på BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder en rådgiver klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23 og lørdage fra kl. 13-17.
De bedste ønsker BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?