Brev
Pik er lille
Jeg er 16 år og min pik er ikke vokset.
den er 5 cm ,og den er 7 cm når den er stiv.
Jeg har en kærste der ikke synes vi skal have sex, fordi den er for lille hjælp mig.
PLEASE!!
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16
Tak for dit brev. Jeg tror mange kan genkende den situation du er i. Puberteten kan være en rigtig ængstelig og usikker periode, når kroppen ikke opfører sig som man vil.
For drenge er puberteten faktisk en periode der varer fra 13-20 årsalderen. Det vil altså sige at du har en del år endnu at udvikle dig i. I løbet af puberteten vil du almindeligvis opleve, at stemmen ændrer sig, kropsbehåringen øges og muskler og kønsorganer vokser. Og jeg kan forsikre dig om, at det er helt almindeligt, at der er forskelle i hvornår hvad sker for hvem.
Hvis du vil læse mere om pubertet og kroppens udvikling, kan jeg anbefale at du kigger forbi Sexliniens hjemmeside: http://www.sexlinien.dk/emneside-drenge/maends-kroppe/drenges-pubertet.aspx
Men jeg kan jo ikke sige dig noget med fuldstændig sikkerhed. Og hvis du vil have noget specifikt at vide omkring din krop, skal du tale med din læge. Du kan booke en tid på nettet, eller ved at ringe til lægens kontor. Og medmindre du skal behandles for en sygdom, er det ikke noget lægen behøver tale med dine forældre om. Det kan altså gøres ret diskret.
Men samtidig så har begge dine forældre jo været unge engang, og kan sikkert genkende den slags usikre følelser omkring kroppen. Selvom det måske ikke er det fedeste emne at snakke med en forælder om, så kan det jo være at de kan være gode støtter og samtalepartnere.
Jeg synes det lyder dejligt at du har en kæreste. Men frustrerende at hun har det sådan, hvis I ellers gerne vil prøve at have sex sammen. Faktisk kan man jo gøre mange andre kærlige og seksuelle ting med hinanden, som også kan være dejlige. At have sex for første gang er dog ikke noget der haster, og hvis du eller din kæreste ikke føler jer klar til det, er det fuldstændig i orden og normalt.
Jeg håber mit svar kunne hjælpe dig,
Mange hilsner fra BørneTelefonen