Brev
Penisstreng
Hej,
jeg er en dreng på 15.
Jeg overvejer om jeg måske burde springe min penis streng selv.
Bare så det ikke bliver lidt akavet, hvis den nu springer under sex.
Jeg har læst at det ikke er farligt og det kun gør lidt ondt.
Så jeg vil bare spørge om jeg burde gøre det, eller om der kan ske noget yderligere ved det
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng på 15 år,
Tak for dit brev. Det er godt, at du skriver og spørger til din penisstreng. Jeg forstår godt, at du er usikker på, hvad du skal gøre, og at det vil være akavet, hvis den springer under sex, som du skriver.
Først vil jeg sige, som du sikkert ved, at det er meget normalt at have en lidt for stram penisstreng, og det er der mange i din alder, der oplever. Du kan, når du onanerer prøve forsigtigt at trække forhuden lidt længere tilbage og på den måde gøre den lidt mere smidig. Hvis du oplever din forhud er meget stram, og du forsat er bekymret for den springer ved sex, er det vigtigt, du går til din læge.
Penisstrengen holder forhuden på plads, og derfor kan forhuden ikke trækkes længere ned, end under hovedet. Nogle mænd har en meget kort streng, og andre har en længere. Jo kortere strengen er, jo større vil risikoen være for, at den sprænger. Det er ikke farligt, hvis penisstrengen sprænger – men det kan virke voldsomt og give en forskrækkelse. Det er vigtigt, hvis den sprænger, at man holder penis i ro i 2-3 uger, og i den periode holder den meget ren, så der ikke  går infektion i såret. Hvis den sprænger flere gange, kan der komme arvæv, og det kan forårsage små misdannelser. Hvis du synes, at din penisstreng er kort, kan du gå op til din læge, der kan vurdere, om den er for kort. Er penisstrengen meget kort, så kan den opereres med en meget lille operation, der er ganske ufarlig. Man får lidt bedøvelse på penis, og så er det kun et meget lille snit, som det er vigtigt lægen gør, fordi det er rent og bliver gjort på en måde, hvor det er nemt for penis at vokse sammen igen.
Jeg ved godt, at det måske kan være akavet at gå op til lægen og spørge ham. Men du skal vide, at det for lægen er helt normalt at se på den slags, og at der er mange unge, som oplever det. Jeg tænker, at du skal gå til læge, også selv om du ikke er helt sikker på, om det bliver et problem for dig, så du ikke behøver gå at tænke på det, og så det ikke behøver være noget, du skal tænke på, når du skal have sex.
Jeg håber, du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111 og snakke med en rådgiver, som sidder klar der.
Mange hilsner fra BørneTelefonen