Brev
P-piller
Hej Brevkasse.
Jeg er en pige som har haft en kæreste i ca 1,5 år og jeg er lige begyndt på p-piller.
Jeg tænkte på om man så er 100% beskyttet mod at blive gravid hvis nu min kæreste kom oppe i mig.
Kan du/I fortælle lidt om det og måske give nogle tips?
Hilsen en forvirret pige
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 19 år.
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på, hvordan dig og din kæreste beskytter jer mod uønsket graviditet.
P-piller er én af de mest brugte præventionsformer blandt kvinder, og de virker kort fortalt ved, at de forhindrer en kvindes ægløsning og ved at påvirke slimhinden i livmoderen, så et befrugtet æg ikke kan sætte sig fast. Derfor kan din kæreste stadig komme oppe i dig, uden at du kan blive gravid. Det kan godt tage noget tid før end man ikke er bekymret for at blive gravid, selvom du tager p-piller.
Hvis man tager pillerne korrekt, dvs. dagligt i 21 dage efterfulgt af en pause på 7 dage, er man beskyttet 99% mod graviditet. P-pillerne virker også i de dage, hvor der holdes pause. Det er altså en meget sikker form for prævention, men det er vigtigt, at pillerne bliver taget hver dag, og så vidt muligt helst i samme tidsrum på dagen. På den måde kan man sige, at man selv er med til at "optimere" effekten. Nogle kvinder oplever, at de en gang imellem glemmer at tage en pille. Hvis det sker, er det vigtigt at læse indlægssedlen i pakken, hvor der står, hvordan man så skal forholde sig. Og hvis man er i tvivl, er det en god idé for en sikkerheds skyld at bruge kondom, indtil man begynder på den næste pakke.
Et godt råd for at huske den daglige p-pille kan være at sætte en alarm på din mobil, så du ved at det er tid til P-pillen.Det kan måske være en god idé her i starten for at komme godt ind i rytmen.
Jeg håber, at du har fået svar på dine spørgsmål. Hvis du har lyst, kan du læse mere om P-piller på dette link: http://www.sexlinien.dk/emneside-praevention/praevention-mellem-kvinder-og-maend/p-piller.aspx
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen