P-piller

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Det er rigtig godt, du skriver herind, og jeg kan sagtens forstå dine tanker.

Først og fremmest vil jeg rose jer for at bruge kondom. Kondomet beskytter både mod graviditet og kønssygdomme og er derfor en rigtig god måde at beskytte sig på. Bliv endelig ved med det!

I Danmark er det sådan, at man skal være minimum 15 år, før man kan få en recept på p-piller uden at ens forældre får det at vide.

Det er helt rigtigt, at nogen oplever, at p-piller kan hjælpe på menstruationssmerter og blødning. Det er dog en meget individuel ting.

Jeg vil anbefale dig at få en tid hos din læge. Lægen kan fortælle dig mere om de muligheder for prævention, der findes. Lægen har tavshedspligt, så det er først, hvis du skal have udskrevet et recept, at dine forældre skal involveres.

Du spørger til, hvordan du skal få det sagt til din mor. Jeg forstår godt, at det kan være svært, fordi sex og prævention kan føles som en meget privat ting. Kan det mon hjælpe at huske på, at din mor jo selv har været ung og måske stået i samme situation engang? Måske kan en god måde at starte samtalen på også være at spørge hende, om hun mon selv brugte p-piller, da hun var ung.

Her til sidst vil jeg gerne sende dig et link til sexliniens hjemmeside. Her kan du finde en masse information om bl.a. prævention. Linket får du HER

Jeg håber meget, at det var svar på dit spørgsmål. Hvis du har brug for flere råd eller vejledning, så er du velkommen til at ringe eller chatte med os på 111116.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?