onani

Hej bb
jeg er en pige på 12 år.
jeg er begyndt at onanere, men hver gang jeg gør det begynder jeg at føle mig svimmel. er det normalt?
jeg har også søgt på nettet, om hvad en orgasme er, men hvad er det?
når jeg onanerer bliver min tissekone altid tør, og bliver nød til at stoppe
– hvad kan jeg gøre for at den bliver våd så jeg kan nyde det?
håber i vil hjælpe hilsen ……. da det virkelig irriterer mig.

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år
Tak for dit brev. Det er helt almindeligt at onanere og eksperimentere med sin krop i din alder – og når man begynder at eksperimentere og lære sin krop bedre at kende, er det også helt naturligt, at der kommer en masse spørgsmål, så derfor er det rigtig godt, at du skriver.
I dit brev fortæller du, at du bliver svimmel, når du onanerer. Det er svært at vurdere, om det er ”normalt” ud fra det, du skriver. Dog kan jeg fortælle, at en svimmelhed, der føles rar, godt kan lyde som noget, der minder om en begyndende orgasme. Hvis svimmelheden føles ”ubehagelig”, skal du stoppe – for det er ikke meningen.
Kort fortalt kan man beskrive en orgasme, som det seksuelle højdepunkt. Hos drenge er det lidt lettere at forklare, fordi orgasmen oftest er lig med en ”udløsning”, altså sædafgang. Hos piger er det lidt mere indviklet, fordi man ikke på samme måde kan sige, hvad orgasmen er. Dog vil de fleste piger, der har prøvet at få en orgasme nok mene, at man ikke er i tvivl, når man oplever at få en.
Orgasme er kroppen og sindets måde at reagere på, der man bliver seksuel stimuleret, fx ved samleje, kærtegn eller onani. Helt konkret er det en række hurtige sammentrækninger i de muskler, der omgiver kønsorganerne, altså din tissekone.
Orgasmer kan føles meget forskelligt – både fra person til person, men også fra gang til gang. Den ene gang kan den være hurtigt overstået og andre gange kan det føles mere ”voldsomt” og tage længere tid.
Når du skriver, at du ikke har prøvet at få en orgasme, er det faktisk meget almindeligt, for det kræver, at man lærer sin krop rigtig godt at kende – og det tager tid. Nogen opnår hurtigt at få en orgasme, mens andre må ”øve” sig i flere år. Så det bedste råd er nok, at du tager den tid, det tager at lære din krop at kende.
Hvis du oplever, at du ikke er våd, kan det måske skyldes, at du ikke rigtig har fundet ud af, hvad det føles rart for dig. Mange piger kan godt lide at røre ved klitoris, når de onanerer. Det er dog forskelligt, hvad det føles rart – og derfor kræver det også, at du prøver dig frem, indtil du finder ud af, hvad der virker for dig.
Jeg håber, du er blevet lidt klogere i forhold til dine spørgsmål?! Hvis du har lyst, kan du også besøge ”Sexlinien”, som er en rådgivning, der er rigtig gode til at oplyse og rådgive om alt, hvad der handler om sex og seksualitet. Du kan besøge deres hjemmeside her: http://www.sexlinien.dk
Du er selvfølgelig også meget velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116111.
De bedste hilsner
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?