Onani/sex

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du har en masse tanker omkring onani og sex. Der er mange, både piger og drenge, der begynder at interessere sig for de ting, når de kommer i puberteten.

Du skriver, at du har en ven, som spurgte dig, om I skulle have sex sammen. Du fortæller også, at du blev ved med at sige nej til ham. Det er meget forskelligt, hvornår man begynder at interessere sig for sex, og det er meget forskelligt, hvornår man føler sig klar. Derfor synes jeg, at det var så flot af dig, at du kunne mærke, at du ikke var klar, og at du stod fast ved det!

Jeg ved, fra andre børn, at nogle ting kan være meget forvirrende, når man kommer i puberteten, og man kan måske have en følelse af, at man er lidt ”forkert” eller at man slet ikke er, som man plejer, i nogle perioder.  Sådan kan man også have det, når man begynder at interessere sig for ting, man ellers synes, er meget voksen-agtige.

Det kan for eksempel være, at man synes, at det at onanere er en voksen-ting, og det føles måske mærkeligt eller ulækkert at gøre det selv, fordi man stadigvæk også ser sig selv som et barn. Er det mon en følelse, du kan genkende? Eller tror du, der kan være en anden grund til, at du føler dig ulækker, når du har onaneret?

Jeg kan i hvert fald fortælle dig, at det er helt normalt, at man interesserer sig for sin egen og andres kroppe, og at det også er helt almindeligt at onanere, når man er på din alder.

Når der sker mange nye ting med én, kan det være rart at snakke med nogen om det, der sker. Tit finder man ud af, at der er andre, der har det på samme måde som én selv. Tror du, det ville være rart for dig at snakke med en veninde om det at onanere?

Måske vil det også hjælpe dig at læse lidt mere om onani? Og måske især at læse om andre børn, der har spørgsmål om onani og deler nogle af de samme tanker som dig.

Der er mange børn, der skriver til brevkassen om netop det emne. Måske det kan være rart for dig at læse de andres breve også? Det kan være, du kan genkende nogle af de ting, som de beskriver. Du kan finde brevene her: sex

Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at ringe til os på nummer 116 111, hvis du har flere spørgsmål eller gerne vil tale mere om det.

De bedste hilsner fra

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?