Brev
Onani og for lidt forhud
Hej
1)Jeg er en dreng på 15 år. Jeg onanere hver dag og kan ikke lade vær. Jeg tror jeg er den der onanere mest, kan der ske noget ved at onanere for tit.
2) Jeg har ikke ret meget forhud og det dækker ikke mit penis hoved, det er hele tiden bag ved min penis hoved, og problemet er dem fra min klasse siger at jeg er om skåret
hilsen Ham med intet forhud
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år, tak for dit brev "onani og for lidt forhud".
Du spørger, om der kan ske noget ved at onanere for tit. Til det må jeg sige, at der er ikke noget farligt ved at onanere, også selvom man gøre det flere gange om dagen. Vi har allesammen seksuelle fornemmelser, og de fleste - både piger og drenge og mænd og kvinder - onanerer mere eller mindre hyppigt for at opleve den dejlige fornemmelse, man får ved udløsning/orgasme.
Du skriver, at du bliver drillet med, at du er omskåret. Er du selv bekymret over, at du ikke har ret meget forhud? Hvis du er det, kan du måske prøve at snakke med din læge om det. Hvis det mere handler om, at du er ked af drillerierne, så tænker jeg, at det måske ville være godt, hvis I kunne tale i klassen om den tone, I har overfor hinanden. Mobning og drillerier opstår, når der er kommet en usund og utryg kultur, og det er skolens ansvar at sikre, at alle føler sig godt tilpas og trygge. Mon du ville kunne tale med din lærer om, at du gerne vil have, at I får talt lidt om, hvordan man behandler hinanden? (Du behøver jo ikke sige, hvad de driller dig med, hvis du synes det er svært at snakke om).
Hvis du har lyst, kan du også prøve at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til UngeChatten og vende dine tanker med en af rådgiverne.
Mange hilsener
BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?