Brev
Onani
Hej bb.
Jeg er en pige på 13 år. Jeg har læst meget om onani på nettet.
Jeg vil gerne selv igang med at ornanere. En gang før har jeg fået en orgasme ved at røre ved mig selv. Det var det bedste der er sket i mit liv.
Der stod at man fx. Kan bruge sine fingre, en gulerod eller et stearinlys. Men der stod at man altid skal huske at putte en kondom på.
Mine spørgsmål er, hvordan får en 13-årig pige fat på et kondom? Og gør det ondt første gang man stikker noget op i skeden?
Kh. A
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du er interesseret i at onanere. Det er en helt naturlig del af ens udvikling, og det er en rigtig god måde at lære sin krop at kende på.
Der er mange forskellige måder at onanere på, og det er forskelligt fra pige til pige, hvad der føles rart. Der er ingen regler for, hvad der er normalt at gøre. Derfor er det en god idé at prøve sig frem og finde ud af, hvad man selv godt kan lide. Mange piger bruger deres finger til at kærtegne området omkring klitoris og kønslæberne, men der findes også andre steder på kroppen, der er særligt følsomme over for berøring - fx inderlåret, på ballerne eller brysterne. Hvis du har lyst, kan du læse mere om pigers onani på denne side: http://www.sexlinien.dk/emneside-piger/kvinders-kroppe/pigers/kvinders-onani.aspx
Det er igen forskelligt fra pige til pige, om man oplever, at det gør ondt at stikke noget op i skeden første gang. Det er faktisk sådan, at skeden er meget elastisk. Når det gør ondt, er det ofte fordi, pigen spænder i musklerne omkring skeden. Det bedste man kan gøre, er derfor at forsøge at slappe af i kroppen.
Du kan købe kondomer på apoteker, i matas eller i et supermarked. Der er ikke nogen aldersgrænse i forhold til at købe kondomer, så du kan altså sagtens selv skaffe dem.
Mange hilsner fra BørneTelefonen