Brev
onani
Hvor gammel skal man være for at onanere
jeg er selv 11år og mange af mine klasse kamarater har prøvet det og siger at det er super fedt
jeg vil selv gerne prøve det men ved ikke om jeg er gammel nok
og nu hvor at vi er i gang så ved jeg ikke hvordan man onanere
jeg er en dreng så håber at i kan hjælpe mig?
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 11 år
Tak for dit brev. Lad mig starte med at fortælle, der ingen regler er for hvornår man er gammel nok til at onanere. Jeg kan forstå, du føler dig klar til at prøve det og mange af dine klassekammerater er begyndt og synes det er super fedt.
Nogen er som du omkring de 11 år, når interessen for onani dukker op og andre er ældre, begge ting er helt normalt. Det handler om at du skal føle dig parat til at prøve det af og så skal du vide, at det er helt normalt at have lyst til. Der er ikke nogen rigtig måde at gøre det på, det handler om at gøre det man synes er rart. De fleste drenge onanerer ved at holde fast om pikken med en hånd og køre hånden frem og tilbage langs skaftet og trække forhuden op og nedover hovedet. Det kan også være at bruge lidt creme - nusse og rører på selve hovedet eller op og ned af skaftet. Det kan også være rart at røre ved sine brystvorter, på indersiden af lårene eller røre ved testiklerne. Men igen, der er rigtig mange måder at onanere som dreng, så det gælder om at prøve sig lidt frem og mærke efter.
Du fortæller mange af dine klassekammerater har prøvet det. Jeg bliver nysgerrig på, er det mon noget I snakker om? For hvis det er, kan du måske også høre en eller nogle af dem, hvordan de gør og hvad de synes er rart? Det kan være en god måde at blive klogere på. Det kan også tænkes at nogle af drengene siger de har prøvet det, uden det måske er helt rigtigt, men noget de måske har sagt for at lyde seje? Jeg ved det ikke, mere for at fortælle dig, at det er normalt for drenge i jeres alder at begynde at interessere sig for onani, men hvis du ikke lige synes du er parat til det, er det også ok. Prøv dig frem stille og roligt, så skal det nok komme hen ad vejen. Det der kan være rart, er at have god tid og fred til det. Måske har du brug for at lukke din dør eller låse, så du ikke bliver forstyrret. Det er også meget forskelligt om man bor i en familien, som er ok med at snakke om det eller om onani er noget som man snakker om? Det ved du nok bedst, hvordan det er hjemme hos dig
Du kan eventuelt prøve at gå ind på www.sexlinien.dk og søge under onani, så vil du kunne læse mere om emnet.
Håber du kan bruge mine råd? Du er også meget velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder rådgivere klar til at snakke med dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen