Brev
Onani
Hej børnebrevkassen
jeg har et problem som jeg håber du/i kan hjælpe med.
Jeg er 13 og er begyndt at ornanere.
Når jeg har gjort det i et stykke tid kommer der en rar følelse, og derefter gør det ondt, og jeg må stoppe.
Hvorfor?
Jeg er ikke begyndt at komme
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng  Tusinde tak for dit brev, det er super godt du har skrevet ind til børnetelefonen for Jeg kan godt forstå, at du spekulere over, hvorfor det gør ondt. Jeg vil prøve at svare så godt jeg kan.  Du skriver, at der kommer en rar følelse og derefter gør det ondt, men du fortæller ikke så meget om, hvordan det gør ondt eller hvor det gør ondt? Gør det ondt eller føles det bare ikke så rart? Svier det? Prikker det eller bliver din hud irriteret? Gør det ondt i urinrøret eller i testiklerne? Eller er det en ømhed, der spreder sig omkring penis?    Du fortæller, at du ikke er begyndt at komme endnu. For drenge og mænd er sædafgang eller at ”komme” tæt forbundet med at få en orgasme, men man kan godt få en orgasme uden at komme. Mon det er det du oplever? Jeg tænker på, om det kan være at følelsen af, at det bliver rart måske er en orgasme, men en orgasme uden sædafgang. Tror du, at du får en orgasme? En orgasme kan opleves som en spænding i kroppen og en intens følelse af nydelse og en stor følsomhed i kønsdelene og huden.    Det er meget normalt, at få ondt eller blive øm, hvis man som dreng eller mand fortsætter med at have sex eller onanere efter en orgasme og/eller sædafgang. Det kan være en slags reaktion på, at penis er ekstra følsom lige efter orgasme og ikke rigtig kan holde til at blive rørt, og hvis man berører eller onanerer videre, så er det du kan mærke, det gør ondt.  Når man som dig lige er begyndt at onanere, tænker jeg, at man lige skal øve sig i det og finde ud af, hvad man synes er rart. En mulighed er at prøve sig frem ved at gøre forskellige ting, eller røre ved sig selv på forskellige måder. Jeg tænker på, om du måske holder ved penisskaftet for hårdt? Eller om du måske bliver for ivrig med at trække forhuden frem og tilbage, når det begynder at føles rart?  Noget andet, der kan give smerter ved onani er, hvis man ikke kan trække forhuden helt tilbage, det ikke meningen, at det skal gøre ondt når forhuden trækkes tilbage, hvis det gør ondt skal man ikke gøre det voldsomt eller vildt. Kan det være det du oplever? Det er ikke farlig, det kan bare være penisstrengen der er lidt stram (den holder forhuden fast ved penishovedet). Hvis det er det du oplever, skal du kontakte din læge.
Der er mange der oplever, at de ikke kan trække forhuden tilbage og derfor ved lægerne også en masse om, hvad man kan gøre for at løse det.    Hvis du er i tvivl om det handler om at trække forhuden tilbage, kan du ringe til din læge, så kan I sammen finde ud af om det er derfor, det gør ondt. Hvis det er derfor, er det bedst at tager til lægen og dine forældre kan hjælpe dig med at tage til lægen. Du har selv mulighed for at bestille tid, din læges navn og telefonnummer står på dit gule sundhedskort. Hvis du skal have en form for behandling, salve eller andet, så vil din læge nok fortælle dine forældre om det, så længe du er under 18 år. Jeg kan forstille mig, at det kan være svært at tale med sine forældre om, måske kunne du fortælle dem det ved at sige, at det gør ondt når du vasker dig. Måske har din far haft det på samme måde, da han var ung som du?    Jeg skriver ikke det her for at skræmme dig – det er hverken farligt eller unormalt ikke at kunne trække forhuden helt tilbage, det bare vigtigt at få det ordnet, så det ikke gør ondt.  Hvis det jeg har skrevet til dig ikke har hjulpet dig til at finde ud af, hvorfor det gør ondt, er en mulighed at ringe til sexlinen på 70202266  eller kigge på deres rådgivningsside på www.sexlinien.dk , du er også meget velkommen til at ringe, chatte eller sms ind til BørneTelefonen på 116111.  Mange hilsner fra BørneTelefonen