Brev
Onani
Hej.
Jeg vil spørge om, om man kan onanere hvis man er omskåret.
Jeg har prøvet et par gange, men har ikke kunne mærke nogen form for udløsning.
Så jeg har 2 spørgsmål:
1. Kan man onanere hvis man er omskåret?
2. Kan man mærke, hvis man er ved at få udløsning?
Mvh. Den 13-årige dreng
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år,
Tak for dit brev. Det er godt du skriver. Jeg kan godt læse, at du er lidt usikker på, om du kan onanere, når du er omskåret.
Først vil jeg sige, at det kan du godt - helt på samme måde, som hvis ikke man er omskåret.
Det er helt normalt, med den alder du har, at man er nysgerrig på sin krop, og at man begynder at lære den at kende på nye måder. Det tager lidt tid at finde ud af, hvordan det er, hvad der føles rart når man rører ved sig selv. Sådan er det også med onani. Du er i gang med at finde ud af hvad der føles rart, hvordan og hvor du skal røre. Når man onanerer får man tit udløsning, mærker en kildren og spænding i kroppen og særligt omkring penis - men det er ikke altid der følger udløsning med. De fleste drenge oplever deres første udløsning når de er mellem 13 - 15 år, samme periode som man bliver kønsmoden. Altså at der er sædceller i væsken der kommer ud af penis. Måske er det derfor at du ikke helt har oplevet udløsning endnu?
Hvis du oplever, du ikke kan mærker så meget som du forventer, tænker jeg, at du skal øve dig lidt mere og være tålmodig. Gør det der er rart. Så du bliver helt tryg og lærer, hvordan det er rarest for dig. Mange drenge onanerer ved at holde om penis med den ene hånd, og bevæge hånden frem og tilbage. Det kan være, at du skal kæle lidt mere for dit penis hoved for der er du særlig følsom - måske holde lidt længere oppe omkring penis. Det kan også være, at du kan røre dig selv andre steder som er følsomme, fx på brystvorterne. Du vil også finde ud af, at du godt kan mærke, når du får udløsning. Nogen gange føles udløsninger stærkere og andre gange er det en svagere følelse i kroppen. Det kan nogle gange godt tage lidt tid, før man har lært sig selv at kende - og hvad der virker bedst for dig.
Jeg tænker, det er vigtigt, at du giver det den tid, der skal til og ikke bliver stresset eller nervøs, for at noget er galt. Jeg ved godt, at det er svært ikke at blive lidt urolig, så det er super vigtigt, at man giver sig selv tid, når man skal onanere.
Håber du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?