Brev
onani
Jeg er en dreng på 12 år
Jeg har haft problemer (syntes jeg) med onani og porno. Jeg er alt for bange til at sige til mine forældre at jeg gør det. Men det føltes bare så godt. Er det dårlig for mit helbred at jeg gør det som 12 årig og ser porno. Er der en måde som ville stoppe dette?. Ville virkelig gerne have svar fra jer.
Venlig hilsen
En dreng på 12 år
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år.
Mange synes, det er svært at tale om porno og onani. Sådan kan jeg også læse, at du har det. Det forstår jeg godt. Derfor er det også meget modigt af dig, at du skriver herind.
Du skriver, at du har haft problemer med onani og porno. Jeg læser mig til, at problemerne handler om, at du ikke har sagt det til dine forældre. Og at du er bange for, at det kan skade dit helbred. Er det mon rigtig forstået?
For det første har jeg lyst til at skrive til dig, at der ikke er noget mærkeligt i, at du er optaget af porno og onani.
De fleste drenge på din alder udforske deres krop og bliver interesserede i sex, når de kommer i puberteten. Men hvor meget, man onanerer eller ser porno, er forskelligt fra person til person.
Der er nogen, der onanerer flere gange om dagen. Og der er nogle, der aldrig gør det. Begge dele er helt okay.
Der er også nogle, der onanerer meget i en periode og så slet ikke i andre perioder. For eksempel kan mange unge mennesker onanerer meget, lige når de opdager, “hvordan man gør”. Der er også nogle, der får mere lyst til at onanere, hvis de er forelskede eller bare tænker på én, de synes er sød.
Det er ikke dårligt for dit helbred at onanere. Faktisk tværtimod. Du kan hverken løbe tør for sæd eller ødelægge din tissemand, som nogen tror. I virkeligheden er det vigtigt at lære kroppen at kende, og selvom det ikke er noget, man taler så højt om, onanerer de fleste mennesker.
Lige som der er mange, der onanerer, er der også mange, der ser porno. Det er ikke usundt, så længe man blot ser noget, man ikke bliver bange eller frastødt af.
Det er dog vigtigt, at man ved, at porno ikke er virkelighed. Det er skuespillere, der får penge for at lave film. Og det, de kan og gør, og den måde, de ser ud på, kan ikke sammenlignes med virkeligheden.
Derudover skal man passe lidt på sig selv, når man ser porno. Med det mener jeg, at der er noget porno, der er meget voldsomt og grænseoverskridende. Hvis du oplever at det, så sluk eller find noget andet.
Jeg tænker umiddelbart ikke, at du behøver at fortælle dine forældre, at du onanerer eller ser porno. Det hører dit privatliv til, og det behøver du ikke at dele med dem. De ved sikkert godt, at du gør det, for de har jo også selv været unge engang. Du skal med andre ord kun dele det, hvis du selv synes, at du har behov for at sige det til dem eller hvis du oplever noget, der er ubehageligt. Fx ser noget porno, der skræmmer dig.
På Sexlinien kan du læse mere om porno og onani. Men hvis du har brug for at tale mere om emnet, eller hvis der dukker flere spørgsmål op, er du altid velkommen til at skrive eller ring til os igen. Du kan også se på vores råd på BørneTelefonens hjemmeside her: Porno på nettet
De bedste hilsner
BørneTelefonen