Brev
onani
Hej, jeg er en dreng på 15.
Jeg kan ikke komme ved at onanere! Det er ikke behageligt for mig at onanere, men til gengæld er jeg ved at komme bare, en pige rør mig de rigtige steder.
Alle de andre drenge i min omgangskreds onanere jævnligt, men jeg er den eneste der aldrig gør det, kan det godt være normalt?
jeg har prøvet og se porno, og det tænder mig, men får kun stiv pik.
Jeg får altid følelsen af at jeg er ved at komme, men kommer aldrig ved onani. Det gør også ondt når jeg onanere, da jeg har en lille forhuds forsnævring, så det er ikke dejligt.
Vil i ikke nok hjælpe mig, da jeg føler mig meget udenfor. Er det normalt i en alder af 15 ikke at kunne komme ved at onanere?
Hilsen en anonym bekymret dreng.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15
Tak for dit brev, det lyder rigtig ubehageligt, at det gør ondt, når du onanerer, så det er godt, du søger rådgivning.
Jeg kan jo ikke vide det, men jeg tænker, at det, at du ikke kan komme, måske hænger sammen med din forhudsforsnævnring og at det gør ondt, når du onanerer. Smerte kan i hvert fald godt påvirke evnen til at få orgasme.
Så jeg tænker, det vil være en god ide at få en snak med din læge om problemet. Jeg ved, at mange unge føler sig pinligt berørte over at skulle gå til læge, når det handler om de intime zoner, så måske har du ikke meget lyst til det?
Omvendt tænker jeg, at det vil være det rigtige at gøre. Lægen vil kunne vurdere om det er nødvendigt med behandling/ indgreb, og måske ville det faktisk kunne løse problemet.
I nogle tilfælde kan man starte med at få en creme, man smører på for at gøre huden mere smidig, og det kan i mange tilfælde hjælpe så meget, at man ikke behøver en operation. Så selv om det kan virke skræmmende, vil jeg bare sige, at det slet ikke er sikkert, at det er så slemt.
Lægen er jo vant til at undersøge folk alle steder, så for ham vil det ikke virke underligt eller pinligt. (Hvis du har en kvindelig læge, og du vil have det meget bedre med at blive undersøgt af en mand, kan du evt. lige spørge om der er mulighed for det. Mange steder kan det godt lade sig gøre.)
Hos rigtig mange læger kan man henvende sig via nettet og i første omgang skrive om sine symptomer og få rådgivning, inden man møder op. Måske var det også en mulighed for dig? - og måske ville det i så fald være lidt lettere for dig..?
Mange hilsner fra BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?