Onani

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år

Tak for dit brev, det er ikke så tit vi får breve fra drenge, så det er ekstra dejligt når vi gør!

Jeg vil starte med at fortælle, at det er ganske normalt at onanere, når man lige ”har opdaget” det. Du stiller nogle meget konkrete spørgsmål, som jeg vil forsøge at svare på.

Nej man kan som udgangspunkt ikke løbe tør for sæd. Du vil måske opleve, hvis du har onaneret flere gange på en dag, at der så kommer mindre sæd 4. gang end der gjorde 1. gang.

Der er ikke noget skadeligt ved at onanere, og du kan ikke skade din tissemand ved det.

Der er meget stor forskel på, hvor hurtig man er til at onanere, både fra person til person, men også fra gang til gang. Måske har du allerede oplevet, at det den ene gang kan gå lyn hurtigt, mens det gangen efter tager længere tid. For nogen går det hurtigere, hvis det er et stykke tid siden de sidst har onaneret, men jeg tror ikke, at man som sådan kan træne sig hurtigere.

Jeg tror ikke helt, at jeg forstår dit sidste spørgsmål. Men jeg tænker at det måske hænger sammen med det, du kommer ind på i slutningen af dit brev, om hvorvidt din sæd er ordentligt udviklet? Igen er det meget forskelligt fra person til person, hvordan ens sæd er, men når du skriver at dit er gennemsigtigt og meget flydende, tænker jeg, at der ikke er nogen grund til at være bekymret, det lyder som om det er helt, som det skal være. Hvis du derimod oplever, at det begynder at blive klumpet og lugte, så kan det være tegn på at der er noget galt, og så er det vigtigt at komme til lægen.

Jeg håber, at du har fået svar på dine spørgsmål, ellers er du altid velkommen til at skrive herind igen. Jeg ved ikke, om du allerede har været derinde, men der er en side som hedder www.sexlinien.dk, som måske også kunne være interessant for dig at kigge på.

De bedste hilsner

BørneBrevkassen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?