Brev
Onani
Hej
Jeg er en dreng på 14 år jeg.
Mit problem er at nåe jeg onanere kommer der ikke noget ud. Kun sjældent kommer der noget ud og når det så gør svare det bare til 4 dråber der lige kan dække mit pim hovde.
Så mit spørgesmål er:
Er det normalt serikke kommer sæd ud ?
Hvad kan jeg føre for at det hurtiger kommer ?
Skal jeg blive ved i lægere tid ?
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 Tak for dit brev til brevkassen. Det er super godt du skrevet herind for så kan jeg fortælle dig, at det er helt normalt at der ikke kommer sæd ud. Jeg vil forsøge at svare på dine spørgsmål og forklare dig hvorfor det er sådan. Du skriver der kommer lidt ud, det er noget der hedder præsperm, det kommer lige før spermen. Præsperm er en tyktflydende, farveløs og lidt klistret væske der komme ud af urinrøret når man er seksuelt ophidset. Præspermen forbereder urinrøret på at sæden kan komme igennem urinrøret. Præsperm er også med til at smøre pikhovedet og forhuden så det glider nemmere når man har sex eller når man onanere.  Grunden til, at der ikke kommer mere ud er fordi du ikke er helt kønsmoden endnu. Man kan sammenligne  det med pigeres menstruation, det kommer også først når man er blevet kønsmoden. Det vil sige når ens krop er klar til at kunne lave børn. Det kan være meget forskelligt hvornår det kommer. De fleste drenge får deres første udløsning (sperm) når de er mellem 13 og 15 år. Du spørger om du kan gøre noget for, at det kommer hurtigere, men det kommer først når din krop er klar til det. Jeg tænker, at du bare skal blive ved som du gør og undersøge, hvad du godt kan lide. Selv om der ikke kommer sæd ud kan man godt få en orgasme og på den måde stadig få noget ud af at onanere. En orgasme kan opleves som en spænding i kroppen og en intens følelse af nydelse og en stor følsomhed i kønsdelene og huden. Jeg tænker at du skal blive ved så længe du syntes det er rart, hvis man bliver ved for længe eller efter man har haft en orgasme kan penis og penisskaftet godt blive ømt og så skal du stoppe og vente til du er klar igen. Jeg håber du har fået svar på dine spørgsmål, ellers er du altid velkommen til at ringe, sms eller chatte ind på børnetelefonen på 116111. En anden mulighed er også at kigge på www.sexlinen.dk her skriver de om forskellige ting, blandt andet om onani. Mange hilsner børnetelefonen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?