Brev
onani 13år
Hej børne brevkasse.
Jeg er en dreng på 13 år som onanere 1 – 4 gange om dagen
Og jeg syntes det er for meget. Men sagen er den at jeg tror jeg er blevet afhængig.
Jeg onanere:
Om morgen når jeg er i bad.
Om aftenen når jeg skal i bad.
Og så når jeg skal i seng.
Det er blevet til en træng og jeg ved ikke hvordan jeg skal stoppe igen
Spørgsmål:
Kan jeg blive skadet af det?
Hvad gør det ved mit syn?
Påvirker det mig på en måde?
Hvordan kan jeg stoppe?
Jeg skriver herind fordi jeg syntes at det er pinligt at snakke med mine forældre eller nogen fra klassen eller bare andre i det hele taget
Mvh Anonym på 13 år
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng på 13 år.
Mange tak for dit brev om onani. Jeg vil meget gerne prøve at svare på dine spørgsmål om dette.
Jeg ved at der er mange unge mennesker der tænker over det med onani og at mange, ligesom dig, synes det kan være svært at snakke om, da det føles meget privat. Det er rigtigt godt og modigt at du har skrevet her til brevkassen med dine spørgsmål så du kan få svar på dem.
Du skriver at du onanerer flere gange om dagen og at du synes det er for ofte og at du er nervøs for om du er blevet afhængig og om det kan skade dig på nogen måde.
Først vil jeg berolige dig med, at det ikke er skadeligt at onanere og det ikke på nogen måde kan påvirke dit syn. Den historie med at det skulle kunne skade synet, var noget, der blev sagt i gamle dage, hvor man troede, at det var farligt at onanere. I dag ved vi heldigvis, at det hverken er syndigt eller skadeligt at onanere, men derimod noget helt normalt og ufarligt.
Faktisk vil jeg påstå, at det er en del af en sund ungdomsudvikling at lære sin egen krop og seksualitet at kende ved at onanere.
Men som jeg forstår dit brev, så er det blevet en for stor del af din hverdag og du ønsker at stoppe med at gøre det så ofte, er det mon rigtigt forstået?
Nu ved jeg ikke hvorfor du ønsker at stoppe, om det er fordi du skammer dig eller fordi du oplever at det fylder for meget i din hverdag eller fordi du havde hørt at det var skadeligt – men jeg ved at mange drenge på din alder i perioder gør det flere gange om dagen. Faktisk er det helt normalt og sundt at onanere. Blandt andet frigøres en række hormoner, heriblandt glædeshormon, så måske vil du opleve at dit humør stiger og du føler dig gladere. Onani er også en god måde at komme til at slappe af, så du kan sagtens blive ved med at onanere flere gange om dagen, hvis du synes det er rart.
Hvis du dog gerne vil onanere mindre kan du måske prøve at tænke over hvilke andre rare ting du kan gøre for dig selv, der giver dig en afslappet fornemmelse kroppen? Nogle føler sig afslappede og veltilpasse efter en løbetur eller en dejlig svømmetur i svømmehallen? Det kan også være du slapper godt af med en god film eller et computerspil?
Hvis du går ind og søger på “onani” i Børnebrevkassens søgefelt, så vil du se, at der kommer en del breve og svar op omkring emnet – måske kan du også finde de breve interessante og relevante for dig.
Du kan også læse mere om onani på (Sex og Samfunds) Sexliniens hjemmeside:
http://www.sexlinien.dk/Default.aspx?id=29175
Hvis du har flere spørgmål er du altid velkommen til at kontakte Børnetelefonen igen hvor du anonymt kan få svar på dine spørgsmål.
Hvis du synes det er lettere at chatte eller få rådgivning på sms end at tale i telefon, så er det også muligt.
De allerbedste hilsner fra Børnetelefonen