onani

Vil vildt gerne onanere men mine forældre er hjemme Hvad skal jeg gøre??
Tør ikke fortælle dem jeg onanere

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige Tak for dit brev. Når man når den alder du er i, er det helt naturligt, at du bliver nysgerrig på din krop og seksualitet. Herunder også onani. Men det er ligeså naturligt, at man ikke nødvendigvis har lyst til at dele det med nogen, men blot er noget man udforsker selv, uden at fortælle om det. Du skriver at du ikke tør fortælle dine forældre om det. Men betyder det, at du egentlig måske har lyst til at tale med dem om det, men blot ikke har modet lige nu? Og hvad er det, at du tænker der måske kunne ske, hvis du fortæller om dine lyster til dine forældre? Nogen ønsker at snakke med deres forældre eller veninder/venner om det, hvor andre har lyst til at have det for sig selv, begge dele er helt normalt, tænker du må mærke efter, hvordan lige præcis du har det. Jeg bliver nysgerrig på, om du måske kunne prøve dig lidt frem med hensyn til onani på tidpunkter hvor dine forældre måske ikke er hjemme, så du bliver tryg ved dig selv og din krop og måske først derefter taler med dine forældre om det, hvis du har lyst? Måske kan det også være rart at udforske dig selv, når du er kommet i seng om aftenen eller når du er på toilettet, der er mange muligheder, mærk efter hvor og hvornår du føler dig tryg.Du har nogle lyster som er helt naturlige og dem reagerer du på, hvilket jeg synes er super modigt og flot af dig. Derfor tror jeg også på, at du nok skal finde en god løsning for dig selv. Du skal vide, onani handler om at gøre det, der føles rart.

Der er mange fordele ved onani, blandt andet er det en god måde at lære sin krop at kende på, mange føler også de bliver i bedre humør og mere afslappede. Tænker du måske kunne have lyst til at gå ind på www.sexlinien.dk og læse mere om blandt andet onani, du er også altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, her er du helt anonym og har mulighed for at snakke videre med en rådgiver om emnet.

Jeg ønsker dig alt held og lykke. Kærlig hilsen Børnetelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?