Brev
Onani
Hej er en dreng på 13 år. Nogle gange når jeg onaner stikker jeg min finger op i min røv er det normalt? Og spørg tit pigerne fra min klasse om de onaner eller har menstruktion men de siger bare nej gøre de det og har de menstruktion? Og er vild med en pige fra min parallel-klasse hvad skal jeg gøre? Lige for tiden har jeg mega meget lyst til sex og til en kæreste hvad skal jeg gøre
Ved godt at mine spørgsmål er lidt mærkelig men vil i ikke nok svare
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Jeg synes, det er så fint, at du skriver her til BørneBrevkassen med din spørgsmål… Her er det jo tilladt at stille spørgsmål om alt mellem himmel og jord.
Det første jeg tænker, er at det lyder helt naturligt, at du har lyst til at udforske din krop på forskellige måder, når du onanerer. Det er meget forskelligt fra person til person, hvad man tænder på, og lige præcis i din alder er det helt normalt at begynde at lære sin krop at kende… Så længe du husker at vaske dine hænder grundigt med sæbe efter onani i røven, er der ingen problemer i det!
Mht. pigerne i din klasse, så kan det være, at de ikke rigtig bryder sig om at skulle snakke med dig om onani og menstruation. Hvad tænker du? Kan det være derfor, at de bare svarer ”nej”, når du spørger dem…?
Pigernes menstruation kan starte allerede fra 9 årsalderen og nogen får det først, når de er 16-18 år. Det er meget forskelligt fra pige til pige. Nogle er meget åbne om det, og andre vil gerne holde det for sig selv, hvilket jeg også tænker er ok.
For mange (både piger og drenge) er det privat, om og hvordan de onanerer, og det er ikke sikkert, at de har lyst til at dele det med dig. Når det er sagt, så tænker jeg, at pigerne i din klasse måske har lyst til at snakke med dig om andre ting? Måske kan de hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan score pigen fra parallelklassen, som du er vild med? Ville det være en mulighed at snakke med dem om det?
Du kan prøve at smile til hende, når du møder hende og se, om hun smiler tilbage… Der er mange små tegn, man kan sende til en pige, hvis man gerne vil i kontakt med hende… Snakker I sammen, eller kender du hende kun på afstand? Jeg tænker, at det kunne være en mulighed at skrive til hende (privat) på Facebook eller i en SMS, hvis du har hendes telefonnummer. Ville du have mod på at spørge, om hun vil med ud og gå en tur en dag efter skole? I kan jo også starte med at skrive stille og roligt sammen om forskellige ting, for på den måde vil du måske også kunne få en fornemmelse af, hvordan hun har det med dig. Hvad tænker du om det forslag?
Jeg kan godt forstå, at du har lyst til en kæreste, og det lyder som dit hoved er fyldt med tanker om, hvordan det er at have en kæreste og have sex med hende. Jeg tænker, at det er helt normalt at gå med de ønsker, om jeg håber, du kan bruge mine tanker og forslag til at finde mod til at kontakte pigen fra din parallelklasse. Måske kan hun blive din kæreste, og ellers kan det være du møder en anden sød pige, som du kan sende en skævt, sødt smil.
Hvis du får lyst, er du velkommen til at skrive igen eller måske skrive til rådgiverne på UngeChatten. Det kan være, de har nogle andre forslag end dem jeg har skrevet i mit svar.
Mange hilsner BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?