Brev
Onanering gør ondt?
Kære BB
Jeg er en pige på 12. Jeg skulle for første gang prøve at onanere med bruseren,Det var dejligt da jeg gjorde det, og er det enlig normalt at man ryster imens?
Nå men bagefter jeg havde onaneret gjorde det SÅ ondt, det var virkelig en mærkelig følelse, og jeg blev helt våd i mine trusser.
PS kan man få en sygdom ved at onanere?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Mange tak for at skrive herind til BørneTelefonen om onani. Onani kan godt være en mærkelig oplevelse, for man ved ikke rigtig hvad der sker. Rigtig mange unge piger begynder at eksperimentere med onani i teenageralderen, men da det ikke rigtig er noget man snakker med sine venner om, ved man jo ikke hvordan andre oplever onani og om de overhovedet onanerer.
Onani er en meget fin måde at lære om sin egen seksualitet på, og man bliver klogere på hvad man kan lide og hvad man ikke kan lide, det betyder også at man har nemmere ved at passe på sig selv senere i et kæreste forhold.
Det lyder som om, at det du har oplevet da du onanerede med bruseren, er en orgasme. Ved en orgasme sker der flere ting i kroppen, dels får man nogle dejlige kildende følelser og dels sker der sammentrækninger i musklerne i underlivet og det kan føles lidt som menstruations smerter, og som du beskriver en rysten. Det er helt normalt. Der kan godt komme noget væske ud af skeden ved en orgasme, det er væske fra slimhinderne, det er dog ikke altid der kommer væske. Der kan også være kommet lidt vand fra bruseren op i skeden, som så bagefter er løbet ud, så ingen grund til bekymring.
Man kan heldigvis ikke få en sygdom ved at onanere, tværtimod, vil jeg sige, for man holder faktisk musklerne i sit underliv i god form på denne måde, på samme måde som at det er en god ide at holde sine andre muskler i god form. Onani er en helt naturlig ting, måske du kan have lyst til at læse mere om onani, så vil jeg anbefale du går ind via dette link:
http://www.sexlinien.dk/default.aspx?ID=29433
.
Held og lykke fremover.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen