Brev
Onanere.
Hej BB.
Jeg er en dreng på 13 år der er meget afhængig af at onanere. Nogle gange gør jeg det 5 gange på en dag. Og nogle gange overdriver jeg.Med overdriver mener jeg at jeg putter alt muligt udstyr på mig selv, og klipper hovederne af mine klassekammerater og sætter dem på en dame i et pornoblad.Er jeg gået over stregen synes i? 🙂
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år, tak for dit brev med titlen "Onanere."
Du spørger, om du er "gået over stregen", dels fordi du synes, at du er afhængig af at onanere og dels fordi du synes, at du nogen gange overdriver med at putte alt muligt udstyr på dig selv.
Jeg vil først understrege, at det er normalt at onanere, også i din alder, hvor man begynder at undersøge sin krop og oplever lystfølelser. Og det er meget forskelligt fra person til person hvor meget man onanerer.
Men nu oplever du, at du er blevet afhængig af at onanere, og det bekymrer dig. Det kan være, at denne afhængighed betyder, at der ikke er så meget tid til at gøre andre ting som f.eks. at være sammen med sine kammerater og dyrke fritidsinteresser?
Så kunne det nok være en god ide at forsøge at trappe lidt ned og f.eks. til en start hver anden gang, når du får lyst til at onanere, prøver at gøre noget andet. (fx løbe en tur eller noget andet fysisk, som måske kan aflede dine tanker lidt...) Det er rigtig fint, at du er opmærksom på dig selv, det, tror jeg, er et godt udgangspunkt for forandring.
Men det kan være svært at bryde sådan en vane, så hvis ikke du på egen hånd kan skære ned, så du selv er tilfreds med den måde du onanerer på, så tror jeg, det vil være en god ide at få snakket med nogen om, hvad du så kan gøre.
Fx kunne du ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver om, hvad du kan gøre eller til sexlinien på 70 20 22 66) - begge steder er du helt anonym.
Mange hilsner BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?