Brev
Onanere jeg for tidligt
Hej
jeg er en dreng på 13 år og går i sjette klasse.
I dag prøvede jeg at onanere og efter et stykke tid fik jeg en meget dejlig følelse og så at der kom sæd ud af mit penis hovede.
Jeg har kun få sorte hår på min penis og syntes derfor at det er mærkeligt at jeg kan få en udløsning.
Er det normalt?
Jeg har tænkt mig at blive ved med at onanere da jeg syntes at det er den bedste følelse.
Hilsen den nysgerrige.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år,
Tak for dit brev, hvor du spørger til hvad der er normalt ift. onani og udløsning.
Det er helt normalt det du oplever.
Både det dejlige ved at onanere, og at du kan få udløsning, selvom du ikke har fået så meget kønsbehåring endnu.
Selvom din hårvækst (skæg, under armene, på ben, arme, kønsorganerne og andre steder) ikke er så udviklet endnu, og din stemme måske heller ikke er gået i overgang (?), så er din krop fyldt med mandlige kønshormoner. Kønshormoner, som i løbet af de næste 4 – 6 år, vil forandre din krop fra en drengekrop til en ung mands krop.
Med andre ord, så kan man ikke ”se” på kroppen, hvornår den er i stand til at få udløsning. Den del af udviklingen er ”usynlig”, fordi den foregår inde i kroppen.
I overskriften spørger du, om det er for tidligt at onanere når man er 13.
Man kan ikke sige, der er noget tidspunkt der er ”for tidligt”, til at onanere og nyde sin seksualitet. Det er jo noget man har med sig selv og som er privat. Så det er ens egen lyst, der bestemmer hvornår det begynder.
Faktisk så viser forskning, at selv helt små børn kan nyde sig selv og deres krop på en seksuel måde. At onanere handler jo også om, at lære sin krop og dens funktioner at kende. Igen vil jeg understrege du er en helt normal dreng, faktisk er der også en række fordele ved onani, blandt andet så stiger humøret, og du bliver altså et gladere menneske. Onani er også en god måde at komme til at slappe af på, fordi det både letter stress og muskelspændinger.
Kender du
www.sexlinien.dk
? Prøv evt. at tjekke den ud. Her står der en hel masse super god information om sex, seksualitet, pubertet og kroppens udvikling. De har også en brevkasse, der handler om netop disse emner.
Husk du også altid er velkommen til at ringe eller skrive til os.
Kærlig hilsen BørneTelefonen