Brev
onanere jeg for meget?
hej, jeg er en pige der lige er fyldt tretten og som går i 7. klasse. for to måneder siden cirka fandt jeg ud af hvordan man kan onanere med en bruserstråle. det var ret dejligt og jeg vidste at der også var få andre der onanerede på min alder. men pludselig kunne jeg bare ikke stoppe med at gøre det og det endte med at jeg gjorde det hver eneste dag.
der var så en dag hvor min storesøster næsten opdagede det. hun spurgte hvad jeg brugte den bruser stråle til og at det var klamt vis jeg brugte den til at gøre det i ved nok. jeg løj selvfølelig og sagde at jeg brugte den til noget andet, men fra den dag har jeg bare syndes at jeg var klam. min bedste veninde ved det også og hun synes også det er klamt.
jeg ved godt at der er nogen der siger at det er helt normalt at onanere, men der er nok ingen andre piger på min alder der gør det så tit, er der? jeg har bare ikke rigtig lyst til at stoppe..
hilsen hende den klamme:-(
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Hvor er det ærgerligt, at din veninde og din søster har fået dig til at synes, at det er klamt at onanere. For det er det slet ikke!
I puberteten begynder de fleste unge at interessere sig for deres egen krop. Kroppen ændrer sig, og det føles anderledes, når man rører ved den. Man finder måder at røre ved sig selv, som, man synes, er rigtig dejlig. Og hvorfor stoppe med det, når man synes, at det er dejligt...??
Det er meget forskelligt, hvornår man begynder at onanere, og hvor tit man gør det. Der kan være perioder, hvor man har rigtig meget lyst. Og så kan der være perioder, hvor det ikke siger en så meget. Og det er helt normalt! Du er altså helt normal og ikke spor klam!
Der er mange piger på din alder, som er i tvivl om, det er normalt at onanere. Mon ikke det også er derfor, din søster og din veninde siger, som de gør. Måske synes de i virkeligheden også, det er dejligt at onanere, men tror, at det er noget, piger ikke gør. Jeg synes, du skal læse mere om onani på Sexliniens hjemmeside: http://www.sexlinien.dk/emneside-piger/kvinders-kroppe/pigers/kvinders-onani.aspx.. Måske kan du endda læse om det sammen med din veninde eller søster.
Du skal derfor SLET ikke føle dig klam. Når du onanerer, lærer du tværtimod din krop bedre at kende, så du ved, hvad du synes er dejligt, når du engang skal være rigtigt sammen med en. Du kan derfor roligt fortsætte med at onanere.
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?