Brev
Onaner og prono?
Kære BørneTelefonen
Jeg er en dreng på 12 år,
jeg har set porno og jeg har også onaneret
men er bange for jeg ikke kan få børn fordi jeg har gjordt det.
Nå jeg onaner kommer der sæd med op og så bliver jeg bange og ked af det!
MEN er det normalt og kan jeg stadig få børn osv.?
Mvh
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år.
Tak for dit brev. Når der sker nye ting med kroppen, og man fx. begynder at onanere, så kan man godt blive i tvivl om en masse ting. Så det er godt, at du har skrevet ind.
Det er helt normalt og ufarligt, når der kommer sæd op. Og det betyder bestemt ikke, at man ikke kan få børn.
Det er helt normalt at onanere, også når man er 12 år. Det er en god måde, at lære sin egen krop at kende på. Det er også normalt, at man prøver at se porno en gang i mellem. Det vigtigste er at huske, at der er stor forskel på sex og kroppe i pornofilm, og i virkeligheden.
Du skriver også, at du bliver ked af det bagefter. Det samme har jeg hørt fra mange andre børn og unge. For nogen, kan det være fordi, at de tror, at det er noget at skamme sig over. Det er det absolut ikke. At onanere er en naturlig måde at udtrykke sin seksualitet på.
Hvis du har lyst til, at læse mere om at onanere, kan du gå ind på sexliniens hjemmeside her: http://www.sexlinien.dk/emneside-drenge/maends-kroppe/drenge/maends-onani.aspx
Jeg håber, at du kunne bruge svaret til noget.
De bedste hilsner, BørneTelefonen