Brev
nu må det snart stoppe!
Hej
jeg er en pige på 13 år snart 14. jeg onaner hver dag næsten, men jeg har gjort det siden jeg var 9? er det normalt!? jeg kan rigtig godt lide det og det er en dejlig fornemmelse. men jeg vil gerne stoppe!… hvordan gør jeg?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på snart 14 år
Tak for dit brev. Der er rigtig mange piger som skriver ind til os, fordi de onanerer og i den forbindelse bliver usikre på, om det er normalt. Det er vigtigt for mig at fortælle, at der absolut ikke er noget unormalt i at onanere, heller ikke selv om man gør det hver dag!
I takt med at man bliver ældre og ens krop udvikler sig, begynder man også at blive nysgerrig på sin seksualitet og ens egen krop. Det at onanere er en måde at lære den seksuelle side af ens krop at kende.
Men samtidig er onani noget, de færreste snakker om, men derfor betyder det ikke, at det ikke er normalt eller en dejlig fornemmelse...
Du skriver i dit brev, at du gerne vil stoppe, selv om du faktisk godt kan lide det. Har du prøvet at tænke over, hvorfor det er, du gerne vil stoppe..? Jeg tænker, at du måske gerne vil stoppe, fordi du er lidt flov over det..? Mon det er rigtigt forstået..?
Jeg er lidt usikker på, hvilke råd jeg kan give dig, så du kan stoppe... Men måske kunne du, når lysten til at onanere kommer over dig løbe en tur i stedet for... eller gå ud i køkkenet eller ind i stuen til resten af din familie... Tror du det kunne være en mulighed..?
Hvis du gerne vil tale mere om det, eller måske have nogen andre råd, så er du meget velkommen til at ringe på BørneTelefonen på 116 111 eller logge på UngeChatten.
De bedste hilsner
BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?