Brev
nøgenbilleder
Kære brevkasse
jeg er en pige på 14 år og jeg har gjort noget rigtig dumt for nogle måneder sidensendte jeg et nøgenbillede til en dreng fordi han pressede mig til det så jeg overgav mig og gjorde det, billederne blev delt med nogen fra min skole og røg op på nettet, jeg sagde det til en voksen og de nåede og få det ned….
Jeg føler mig så ulækker og det er som om alle fra min klasse synes jeg er pisse ulækker.
Og her for 2 uger siden havde jeg kommet til og sige at jeg havde overvejet og begå selvmord til en fra min klasse og hun sagde det videre til skolen som sagde det ti kommunen og nu skal der en hjem til os og snakke med dig…. og det har jeg virkelig angst for jeg er så bange for at snakke med hende
håber i kan give nogle råd
hilsen den klamme pige
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tusind tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til os - for du skal da slet ikke gå og føle, at du er forkert.
Vi hører fra rigtig mange unge, der deler private billeder med hinanden - og som oplever at billederne desværre bliver delt videre.
Jeg vil gerne sige til dig, at du ikke har gjort noget forkert. Det er i orden at sende et billede til en dreng, man synes er sød eller spændende. Men det er selvfølgelig også sårbart og det kan gå galt. Som du desværre oplevede.
Det er drengen, der har presset dig til noget. Og han har oven i købet delt dit billede videre. Dermed har han gjort noget, der er forkert. Og det er en helt vildt uretfærdig ting at gøre.
Jeg ved godt, at det overhovedet ikke føles rart nu. Men det er faktisk en god ting at lære tidligt, at man skal passe på på nettet, og kun dele private ting med mennesker, man virkelig stoler på.
Hvis du vil, kan du kigge lidt på brevkassens hjemmeside, og også læse om andres oplevelser med fx nøgenbilleder: https://www.bornetelefonen.dk/tema/problemer-p%C3%A5-nettet
Jeg kan godt forstå, at du er nervøs for at snakke med hende, der kommer hjem til jer. Men måske kan du se det som en god ting. Det er et menneske, som arbejder med at hjælpe unge mennesker, der har det svært. Og som kommer hjem og taler med dig - for på den måde bedst at kunne hjælpe dig. Det er ikke hvem som helst, og det er ikke fordi, du har gjort noget galt, at hun kommer.
Det er fordi, at din skole og familie bliver bekymrede, når du fortæller, at du har tænkt på selvmord. Og det skal de jo også være. De holder jo allesammen af dig - og vil dig det bedste. Derfor prøver de at sørge for, at du får den bedste hjælp.
Jeg kan ikke sige dig med sikkerhed, hvad samtalen kommer til at handle om. Men det er vigtigt, at du fortæller, hvordan du har det, og hvorfor.
Det er jo ikke uden grund, at du er ked af det. Og jeg er sikker på, at hende fra kommunen og din familie kan forstå, at du synes, det er en svær situation at være i. Så håber jeg, at I kan få snakket det hele godt igennem.
Måske kunne du snakke lidt med din mor eller far inden samtalen. Det er helt ok at være nervøs for at snakke med et fremmed menneske, om noget man er ked af. Men måske kan det hjælpe lige at vende tankerne med en eller flere, som du er tryg ved.
Du er slet ikke klam eller ulækker. Du er bare blevet behandlet rigtig uretfærdigt, og har oplevet på en rigtig dum måde, at tingene ikke altid går så let, når man deler noget intimt med andre. Der er mange andre, der har oplevet det samme, og det går over, selvom det er hårdt.
Jeg håber mit svar kunne hjælpe dig, og jeg håber din samtale med kommunens rådgiver også kan hjælpe dig.
Mange kærlige hilsner og tanker,
BørneTelefonen