nøgenbilleder

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14

Tusind tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til os - for du skal da slet ikke gå og føle, at du er forkert.

Vi hører fra rigtig mange unge, der deler private billeder med hinanden - og som oplever at billederne desværre bliver delt videre.

Jeg vil gerne sige til dig, at du ikke har gjort noget forkert. Det er i orden at sende et billede til en dreng, man synes er sød eller spændende. Men det er selvfølgelig også sårbart og det kan gå galt. Som du desværre oplevede.

Det er drengen, der har presset dig til noget. Og han har oven i købet delt dit billede videre. Dermed har han gjort noget, der er forkert. Og det er en helt vildt uretfærdig ting at gøre.

Jeg ved godt, at det overhovedet ikke føles rart nu. Men det er faktisk en god ting at lære tidligt, at man skal passe på på nettet, og kun dele private ting med mennesker, man virkelig stoler på.

Hvis du vil, kan du kigge lidt på brevkassens hjemmeside, og også læse om andres oplevelser med fx nøgenbilleder: https://www.bornetelefonen.dk/tema/problemer-p%C3%A5-nettet

Jeg kan godt forstå, at du er nervøs for at snakke med hende, der kommer hjem til jer. Men måske kan du se det som en god ting. Det er et menneske, som arbejder med at hjælpe unge mennesker, der har det svært. Og som kommer hjem og taler med dig - for på den måde bedst at kunne hjælpe dig. Det er ikke hvem som helst, og det er ikke fordi, du har gjort noget galt, at hun kommer.

Det er fordi, at din skole og familie bliver bekymrede, når du fortæller, at du har tænkt på selvmord. Og det skal de jo også være. De holder jo allesammen af dig - og vil dig det bedste. Derfor prøver de at sørge for, at du får den bedste hjælp.

Jeg kan ikke sige dig med sikkerhed, hvad samtalen kommer til at handle om. Men det er vigtigt, at du fortæller, hvordan du har det, og hvorfor.

Det er jo ikke uden grund, at du er ked af det. Og jeg er sikker på, at hende fra kommunen og din familie kan forstå, at du synes, det er en svær situation at være i. Så håber jeg, at I kan få snakket det hele godt igennem.

Måske kunne du snakke lidt med din mor eller far inden samtalen. Det er helt ok at være nervøs for at snakke med et fremmed menneske, om noget man er ked af. Men måske kan det hjælpe lige at vende tankerne med en eller flere, som du er tryg ved.

Du er slet ikke klam eller ulækker. Du er bare blevet behandlet rigtig uretfærdigt, og har oplevet på en rigtig dum måde, at tingene ikke altid går så let, når man deler noget intimt med andre. Der er mange andre, der har oplevet det samme, og det går over, selvom det er hårdt.

Jeg håber mit svar kunne hjælpe dig, og jeg håber din samtale med kommunens rådgiver også kan hjælpe dig.

Mange kærlige hilsner og tanker,

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?