Brev
Nøgenbillede til mindreårig
Hej, jeg chattede med en pige, hun sagde at hun var 15.
Vi blev enig om at sende et nøgenbillede hver.
Jeg sendte et billede af min penis, men bagefter ville hun ikke sende et tilbage.
Hun indrømmede også at hun kun var 13.
Har jeg gjort noget ulovligt når hun er under 15?
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng
Tak fordi du fortæller om din bekymring. Hvor er det godt, du skriver ind!
Der er desværre rigtig mange, der på internettet lyver om ting som udseende og alder. Og det er faktisk umuligt at vide om folk fortæller sandheden, når man skriver med dem. På den måde er noget af det vigtigste at lytte til sin mavefornemmelse.
Den seksuelle lavalder er i Danmark en grænse på 15 år. Det betyder, at man ikke må have sex med personer, der er under 15 år. Noget andet er, at nøgenbilleder af personer under 18 år kan blive betragtet som børneporno. Så hvis nu det billede du har sendt hende, ender hos en voksen, kan den voksne blive straffet for at kigge på det. Internettet kan være rigtig svært at forholde sig til. Desværre er der set rigtig mange tilfælde, hvor intime billeder er blevet delt med en masse mennesker. Og det er slet ikke sjovt at blive udsat for.
Du skal være helt rolig, du har ikke gjort noget ulovligt. Men husk på at man ofte ikke er 100% sikker på, hvem der sidder i den anden ende, når man er på nettet. Hvis du går ind på sexlinien.dk kan du læse rigtig mange nyttige ting om blandt andet den seksuelle lavalder og om at sende nøgenbilleder.
Jeg håber mit svar har hjulpet dig videre.
Venlig hilsen BørneTelefonen