Nøgenbillede til mindreårig

Hej, jeg chattede med en pige, hun sagde at hun var 15.

Vi blev enig om at sende et nøgenbillede hver.

Jeg sendte et billede af min penis, men bagefter ville hun ikke sende et tilbage.

Hun indrømmede også at hun kun var 13.

Har jeg gjort noget ulovligt når hun er under 15?

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng

Tak fordi du fortæller om din bekymring. Hvor er det godt, du skriver ind!

Der er desværre rigtig mange, der på internettet lyver om ting som udseende og alder. Og det er faktisk umuligt at vide om folk fortæller sandheden, når man skriver med dem. På den måde er noget af det vigtigste at lytte til sin mavefornemmelse.

Den seksuelle lavalder er i Danmark en grænse på 15 år. Det betyder, at man ikke må have sex med personer, der er under 15 år. Noget andet er, at nøgenbilleder af personer under 18 år kan blive betragtet som børneporno. Så hvis nu det billede du har sendt hende, ender hos en voksen, kan den voksne blive straffet for at kigge på det. Internettet kan være rigtig svært at forholde sig til. Desværre er der set rigtig mange tilfælde, hvor intime billeder er blevet delt med en masse mennesker. Og det er slet ikke sjovt at blive udsat for.

Du skal være helt rolig, du har ikke gjort noget ulovligt. Men husk på at man ofte ikke er 100% sikker på, hvem der sidder i den anden ende, når man er på nettet. Hvis du går ind på sexlinien.dk kan du læse rigtig mange nyttige ting om blandt andet den seksuelle lavalder og om at sende nøgenbilleder.

Jeg håber mit svar har hjulpet dig videre.

Venlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.