Brev
Nægter at “komme”
Hej!
Jeg er rigtig åben med min fyr omkring alt fra personlige problemer og ikke mindst sex. Vi talte en del for nyligt om sex, vi har været sammen en enkelt gang før, og jeg har været lidt usikker på det, fordi jeg var ikke sikker, han fik udløsning. Det var min første gang, så jeg havde ikke nogle forventninger når det kom til mig selv og orgasme, men jeg gik ud fra, at han ville “komme”, fordi han er jo fyr. Men det virkede bare ikke rigtig som om han kom. Jeg har tænkt mig at spørge, men ikke endnu fordi jeg vil helst spørge ansigt til ansigt.
Men tilbage til mit egentlige problem, hvilket er at jeg ikke er sikker på, om jeg overreagerer eller ej. Han skrev, at han ikke ville komme inden i mig, selv hvis han havde et kondom på, fordi han ikke vil have at der er nogen risiko for noget som helst. Han sagde ikke noget om han kom eller ej den aften, men det virker nu mere sikkert, at han ikke kom. Det er svært at forklare hvorfor, men det gør mig ked af det. Det er jo en del af den intimitet at han (og ikke mindst mig, men det var første gang, og jeg er ikke tilpas med oral, så det gør mig ingenting, at jeg ikke kommer) skal have udløsning, og jeg ved ikke engang helt, hvordan jeg har det, men jeg har det i hvert fald ikke skønt. Er jeg lidt latterlig, når jeg tænker dette? Skal jeg prøve at overbevise ham om at det er okay, eller skal jeg lade det ligge?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Jeg forstår godt, at det går dig på – jeg tænker, at en del af det også har at gøre med, at du vægter åbenhed så meget som du gør, måske snarere end emnet. Derfor er det vigtigt, at du får åbnet op for snakken for ellers vil der måske blive ved med at komme ting, som går dig på, fordi de ikke bliver talt om. Jeg tænker, at du måske kan spørge ham, hvad han godt kan lide næste gang I skal til at have sex. På den måde kan du åbne op for snakken uden at det bliver en alvorlig-kom-du-ikke-sidst-snak. Formentlig kommer det helt af sig selv, når du spørger på den måde – du åbner i hvert fald op for, at han kan sige: Der er mange ting jeg kan lide, men jeg har faktisk svært ved at komme. Og gør han ikke det, kan du spørge i samme forbindelse, om han har nemt eller svært ved at komme og måske selv fortælle lidt om, hvor nemt/svært det er for dig.
Han virker som en sød og forstående kæreste, der gerne vil passe på dig og sikre sig at du også er ok med hvad der sker og det er jo en god ting. Måske han var særlig forsigtig, da han vidste det var første gang og derfor gik han ikke så meget op i orgasmer, men mere at passe på dig og sikre I begge var ok med det? I virker til at være gode til at være åbne og ærlige og kunne tale om det, så bliv endelig ved med det, så skal I hen ad vejen nok finde ud af det også i forhold orgasmer.
Jeg håber, at I kan få en god snak om sex og orgasmer. Jo mere åbne I kan være med hinanden, desto bedre vil sex også være.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen