Brev
mit køn
hej.
jeg er en pige på 14 år.
jeg har et problem med at jeg ikke føler at jeg har det rigtige køn.
jeg føler mig som en dreng.
jeg har det sådan fordi at jeg bliver tiltrukket af andre piger og så har jeg et medfødt mandeligt kønsorgan. selvom jeg har dette kønsorgan har jeg stadig bryster skål c, og jeg er konstateret pige.
dette er et stort problem for mig for hver gang jeg er til idræt og vi skal i bad, tager går jeg aldrig i bad og når de andre piger smider tøjet får jeg bule på.
jeg er meget ked af det her problem, og jeg overvejer at få fjernet mine bryster og ændre mit udseende. jeg går rundt hver dag og er ked af det og græder fordi det såre mig så meget,
jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre
tak på forhånd
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du på 14 år
Tak for dit brev. Jeg forstår godt, at det må være svært for dig, når du føler dig som en dreng, men du er konstateret pige. Jeg kan forestille mig at alle i din situation, hvor du både har mandlige og kvindelige kønsorganer, må komme i tvivl om deres køn. Når du er tiltrukket af piger kan du jo både betragte dig selv som lesbisk, eller du kan betragte dig selv mest som en dreng, der også er blevet udstyret med bryster osv.
Når du føler, at det køn som du er blevet tildelt ikke passer til det du tænker og føler om dig selv. Så er det vigtigt for dig at få rådgivning af nogle professionelle personer, som ved noget om hvad det vil sige at være født med både mandlige og kvindelige kønsorganer. Så jeg vil tro, at den hurtigste vej til at få rådgivning vil være via din læge med en henvisning til en sexologisk klinik. Din læge kender dig jo nok, og ved hvordan du er skabt? Så det vil i mine øjne være rimeligt, at du får noget vejledning, nu hvor du er kommet i puberteten og skal til at finde ud af din seksualitet. De vil også kunne rådgive dig i forhold til en eventuel operation og det forløb der ligger i det.
Med hensyn til dine problemer med at bade i skolen, tænker jeg at du i dit tilfælde må kunne få lov til at bade for dig selv. Ved din lærer og dine klassekammerater mon, hvordan du er skabt? Måske kan dine forældre informere læreren om det, hvis du ikke selv vil sige noget, hvilket jeg godt forstår må være svært.
Jeg tænker at det vil være en god ide at du tager en snak med dine forældre om at komme til lægen og blive henvist til en sexologisk klinik og at de evt. også kan snakke med dine lærere, hvis de ikke har gjort det. Hvis det er svært for dig at snakke med dine forældre om det, kan du evt. vise dem mit svar til dig. Du har også mulighed for selv at ringe til din læge og få en snak.
Der er også mulighed for at du ringer anonymt til en sexologisk klinik. Fx er der en i region hovedstaden (København), hvor du kan ringe torsdage kl. 10-11 på 36647171.
Det kan også være en hjælp at læse om andre som ønsker en anden kønsidentitet, inde på www.sexlinien.dk rådgiver de også omkring sexualitet, her kan du få lidt mere viden omkring ,hvordan andre har oplevet det at skifte køn http://www.sexlinien.dk/default.aspx?ID=29504
Jeg håber, at det vil hjælpe dig med at få støtte og rådgivning i den proces der står foran dig. Det er i hvert fald vigtigt, at du ikke går med det selv.
Du er også meget velkommen til at ringe eller sms'e  til BørneTelefonen på 116111, hvis du har lyst til at tale med en rådgiver.
Kærlig hilsen BørneTelefonen