Mistede min mødom i et skur

Hej, jeg er en pige på 14 år.

Jeg var til en fest og var rigtig fuld, jeg kan ikke huske særlig meget fra aften. Jeg endte med at have sex med en dreng jeg ikke kendte, men vi har mange fælles venner.

Der køre rigtigt mange rygter ved ikke hvad jeg skal gøre.

Jeg fortryder det:((

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Der er mange der ligesom dig, oplever at de har sagt ja til noget, som de fortryder senere. Enten fordi at de var fulde, eller fordi at de følte sig pressede til det. Nogle gange en blanding.

Når du fortryder, at du havde sex med drengen, og ikke har det godt med det her bagefter, så tænker jeg, at det kan handle om, at dine grænser er blevet overskredet. At du ikke fik sagt fra til noget, som du egentlig ikke havde lyst til, eller var klar til. Man kan måske sige, at du har en form for dårlig samvittighed overfor dig selv. Mon det er sådanne følelser, som du har?

Det er vigtigt, at man passer på sig selv, og ikke går med til noget, som man ikke er klar til – både seksuelt, men også på alle mulige andre områder. Det tænker jeg også, at du ved. Måske er det netop derfor, at du fortryder, for det lyder som om, at du er god til at mærke efter. Og det er netop det man skal ift. sex og også alkohol - at mærke efter, hvad der føles rigtigt for en selv.

Når man er påvirket af alkohol, svækkes ens dømmekraft. Til en fest kan noget virke sjovt og spændende, men når man er gået i gang med det, eller når man tænker over det bagefter, ville man måske ønske, at man ikke havde gjort det. Samtidig, er det nogle gange den slags oplevelser der gør, at man lærer sine grænser at kende. Og så ved man næste gang, at det ikke er noget, som man har lyst til.

Jeg tænker, at du skal tilgive dig selv for det, der er sket. Du har jo ikke gjort noget forkert - det er okay, at have sex. Og det hører med til at være ung at prøve forskellige ting – også at gøre noget man fortryder. De fleste har prøvet at gøre noget, som man fortryder. Det er ikke rart, men det er okay.

Du skriver, at der kører mange rygter. Det kan jeg godt forstå, er ubehageligt. Kan du mon få hjælp til at stoppe de her rygter, ved f.eks. at få en eller flere gode venner til at hjælpe dig? Det kan være, at de kan fortælle, at det er noget privat, som det ikke er fedt, at man går og taler om?

Det kan også være, at du kan tale med ham drengen, som du var sammen med? Måske synes han også, at det hele er lidt mærkeligt. Rygter kan være svære at styre, men for det meste går de over. Det vigtigste er, at man selv har nogen at snakke med det om, så man ikke føler sig forkert og alene. Og hvis ikke det stopper, eller det bliver ubehageligt, så er det vigtigt at få hjælp til det.

Det er vigtigt, at du ikke går længere, før du føler dig klar til det. Det er ALTID i orden at sige fra eller sige nej til noget, som man ikke har lyst til. Også selvom om drengen bliver skuffet, eller havde forventet noget andet. Det må han om.
Du skal tænke på dig selv, som din egen bedste ven. Du er den, der passer bedst på dig (dine forældre passer selvfølgelig også på dig, men jeg håber, at du forstå, hvad jeg mener).

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?