Brev
min mor så det
Kære børnebravkasse.
Jeg sad der hjemme, min mor var lige kørt til min søster. Så jeg låste døren og satte mig i stuen hvor der er godt med plads og onderne. Så kom hun ind terrassedøren fordi hun hade glemt noget. Så kastet et tæppe over min pik. Jeg sad der og det var meget pinligt hun talte til mig som om der intet var sket hentet sine ting og gik igen. Jeg er forvirret og bange jeg ved ikke hvorfor, men det er jeg. Jeg ved det er normalt men være sød at hjælpe mig
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år.
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, det er godt, du skriver hertil. Når jeg læser dit brev, kan jeg godt forstå dig, når du syntes det var en pinlig oplevelse. Det er absolut normalt for voksne, unge og større børn som dig, at have et aktivt sexliv. Sex/ onani er en naturlig og rar ting, men samtidig er det også en meget privat ting.
Jeg tænker på, om du kunne opleve, at have nogle af de samme følelser, hvis du forestillede dig, at du have opdaget dine forældre midt i noget intimt. Måske havde en sådan oplevelse også været pinlig og forvirrende, fordi det ikke er det billede du normalt har af dine forældre.
Jeg tænker, at de forvirrende og angste følelser du beskriver, kan komme af, at det ikke var noget, du havde planer om at din mor skulle se.
Måske dine følelser og forvirring er kommet, fordi at det du var i gang med, var noget absolut privat. Noget du ikke ønskede at dele med nogen. Slet ikke din mor, ligegyldigt hvor normalt og dejligt det er at onanerer.
Selv om man godt ved, at andre mennesker har et sexliv, kan det alligevel virke som en voldsom og anderledes oplevelse at opdage og erkende det. Måske tænker du over, hvad din mor synes om dig, efter det her. Måske har hun slet ikke opdaget noget, og måske har hun. Det er ikke til at vide. (Hvis hun har opdaget det, så tænker jeg, at hun har haft fintfølelse nok til ikke at kommentere det, og at hun i øvrigt ved, at de fleste unge og voksne onanerer.)
Jeg tænker på, om du evt. kunne have lyst til at tale med din far om din oplevelse? En snak med ham kunne måske virke som en bro til , at få ”renset tankerne” i forhold til din mor..?
Det kunne også være en mulighed for dig, at læse lidt inde på hjemmesiden sexlinien.dk. Det er en hjemmeside ligesom Børns Vilkårs hjemmeside, men emnerne der ind er målrettet sexuelle emner og spørgsmål.
Hvis du læser i brevkassen på sexliniens hjemmeside, vil du erfare, at du ikke er den eneste, der er "taget i" en pinlig privat sag.
Du er også meget velkommen til at ringe til Børns Vilkårs BørneTelefonen på 116 111, hvis du gerne vil tale med en rådgiver om, hvordan du har det. Det er ikke nødvendigt at fortælle noget om, hvad man hedder, når man ringer dertil.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?
Chat
Gruppechat