Brev
Min lesbiske lærer
Kære BørneTelefonen
Jeg har i nogle år haft en ven over Snapchat fra Jylland og vi mødes ca. hver 2. Weekend og vi skal være sammen næste weekend.
Vi taler tit om drenge sammen fx. Hvem vi kan lide og hvilke sexfantasier vi har, men idag skrev hun til mig at hun har følelser for mig og hun vil lave frække ting med mig som fx. Saksen og slikke min fisse. Vi har kysset og snavet sammen før men det var kun for at øve os til nogle drenge vi skulle være sammen med og troede ikke der var mere i det.
Jeg har endnu ikke svaret da jeg ikke ved hvad jeg skal svare, så håber i har nogle gode råd.
Forresten er jeg kun 14 og hun er 16.
Hilsen en forvirret lille pige.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev. Jeg læser i dit brev, at du har fået en god ven over SnapChat, og at I også mødes hver 2. weekend. Jeg kan også læse, at I er fortrolige og nysgerrige sammen, og at I har kysset hinanden for at “øve” jer.
Det lyder som om, at din veninde har lagt flere følelser i det end dig, og at hun har lyst til at have sex med dig. Jeg kan også læse i dit brev, at hun er 2 år ældre end dig, og derfor nok et andet sted rent seksuelt. Jeg kan godt forstå, at du bliver forvirret over jeres venskab, og i tvivl om hvad du skal svare hende.
Jeg tænker, at det er vigtigt at være ærlig over for hende. Det er også vigtigt at være ærlig over for dig selv, så du ikke kommer til at gøre noget, som du ikke har lyst til.
Jeg læser det ikke som om, at du er i tvivl om din seksualitet. Men det er helt OK at være nysgerrig og afprøve ting. Det er også bare vigtigt at sige fra, når ens grænse er nået.
Sex skal være frivilligt og gensidigt. Baseret på tryghed og respekt og uden tvang. Derfor siger loven: Ingen sex uden samtykke. Det kan du læse mere om her: Sex Kun Med Samtykke
Måske du kunne skrive til hende noget i stil med: “Jeg blev lidt paf, da jeg læste din besked. Du er en rigtig god veninde, og jeg synes vi har det rigtig sjovt sammen. Men jeg er ikke til piger, og jeg er ikke helt klar til at lave frække ting – hverken med dig eller med andre. Jeg er ked af, hvis jeg har sendt forkerte signaler, når vi har kysset. Men jeg troede bare, at vi ‘øvede’ os, til når vi skulle kysse med drenge. Jeg håber ikke, at du bliver sur på mig, for jeg vil stadig gerne være din ven.”
Jeg håber, at du kan bruge svaret, og at du finder ud af det med din veninde.
Du er også altid velkommen til at ringe herind til BørneTelefonen på 116111.
Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen